cs:navody:faq:start

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
cs:navody:faq:start [11.03.2019 14:43]
danecek@cesnet.cz
cs:navody:faq:start [26.05.2023 11:01] (aktuální)
Lukáš Strnad [FileSender]
Řádek 15: Řádek 15:
  
 __Řešení:​__ __Řešení:​__
-Nové heslo pro přístup na úložiště CESNET lze nastavit na [[https://​einfra.cesnet.cz/​allfed/​pwd-reset/?​login-namespace=einfra|stránce v Perunovi]]. Zde se musíte nejprve přihlásit přihlašovacími údaji své instituce a následně budete přesměrováni na formulář pro resetování hesla. Změna se týká většiny virtuálních organizací v e-infrastruktuře. Tímto formulářem změníte např. i heslo do MetaCentra. Pro přístup k formuláři pro změnu se přihlašte pomocí federace ​(případně hostelu).\\+Nové heslo pro přístup na úložiště CESNET lze nastavit na [[https://​einfra.cesnet.cz/​allfed/​pwd-reset/?​login-namespace=einfra|stránce v Perunovi]]. Zde se musíte nejprve přihlásit přihlašovacími údaji své instituce a následně budete přesměrováni na formulář pro resetování hesla. Změna se týká většiny virtuálních organizací v e-infrastruktuře. Tímto formulářem změníte např. i heslo do MetaCentra. Pro přístup k formuláři pro změnu se přihlašte pomocí federace.\\
  
 Pokud se registrujete do VO Storage a registrační proces se nezeptal na heslo, je pravděpodobné,​ že máte nebo jste měl účet v MetaCentru. Pokud si původní heslo již nepamatujete,​ změníte ho na odkazu výše. Pokud se registrujete do VO Storage a registrační proces se nezeptal na heslo, je pravděpodobné,​ že máte nebo jste měl účet v MetaCentru. Pokud si původní heslo již nepamatujete,​ změníte ho na odkazu výše.
Řádek 35: Řádek 35:
 Pokud disponujete minimálně dvěma identitami z různých institucí a chcete pro přístup do [[https://​einfra.cesnet.cz|systému správy uživatelů (Perun)]] používat libovolnou z nich s tím, že z pohledu systému Perun se budou jevit, jako jedna a tatáž, nehledě na to, kterou identitu zrovna použijete, musíte provést jejich sloučení (konsolidaci). Pokud disponujete minimálně dvěma identitami z různých institucí a chcete pro přístup do [[https://​einfra.cesnet.cz|systému správy uživatelů (Perun)]] používat libovolnou z nich s tím, že z pohledu systému Perun se budou jevit, jako jedna a tatáž, nehledě na to, kterou identitu zrovna použijete, musíte provést jejich sloučení (konsolidaci).
  
-Návod níže je popsán pro dvě smyšlené identity - //4352@hostel.cz// a //​jura03@fel.cvut.cz//​. Pokud jích máte více, budete muset postup opakovat dle potřeby.+Návod níže je popsán pro dvě smyšlené identity - //4352@cvut.cz// a //​jura03@fel.cvut.cz//​. Pokud jích máte více, budete muset postup opakovat dle potřeby.
  
   - Navštivte https://​einfra.cesnet.cz/​fed/​ic/​   - Navštivte https://​einfra.cesnet.cz/​fed/​ic/​
-  - Přihlaste se pomocí ​Hostel ​identity ​+  - Přihlaste se pomocí ​CVUT identity ​
   - Vyberte možnost sloučení s identitou v eduID.cz (případně jinou dle potřeby)   - Vyberte možnost sloučení s identitou v eduID.cz (případně jinou dle potřeby)
   - Z nabízených institucí vyberte FEL ČVUT a přihlaste se   - Z nabízených institucí vyberte FEL ČVUT a přihlaste se
  
-Pokud proběhlo vše v pořádku, můžete nyní pro přístup do [[https://​einfra.cesnet.cz|systému Perun]] použít //4352@hostel.cz// nebo //​jura03@fel.cvut.cz//​. Z pohledu systému se budou jevit jako jedna a tatáž identita. V případě výskytu komplikací,​ se prosím obraťe na technickou podporu: **''​[[support@cesnet.cz|support(zavináč)cesnet.cz]]''​**+Pokud proběhlo vše v pořádku, můžete nyní pro přístup do [[https://​einfra.cesnet.cz|systému Perun]] použít //4352@cvut.cz// nebo //​jura03@fel.cvut.cz//​. Z pohledu systému se budou jevit jako jedna a tatáž identita. V případě výskytu komplikací,​ se prosím obraťe na technickou podporu: **''​[[support@cesnet.cz|support(zavináč)cesnet.cz]]''​**
  
 === Odhlášení z webových federovaných služeb === === Odhlášení z webových federovaných služeb ===
Řádek 88: Řádek 88:
  
 __Řešení:​__ __Řešení:​__
-Pro zjištění množství uložených dat můžete využít službu [[https://​accounting.du.cesnet.cz/​sign/​in|Accounting]].+Pro zjištění množství uložených dat můžete využít službu [[https://​accounting.du.cesnet.cz/​sign/​in|Accounting]]-[[:​cs:​navody:​accounting:​start|Návod]].
  
 ==== ownCloud ==== ==== ownCloud ====
 {{page>​[:​cs:​navody:​owncloud:​start]#​[Často kladené dotazy]&​nofooter&​noheader}} \\ {{page>​[:​cs:​navody:​owncloud:​start]#​[Často kladené dotazy]&​nofooter&​noheader}} \\
- 
  
 ==== FTP ==== ==== FTP ====
Řádek 185: Řádek 184:
 # mount -o sec=krb5i,​proto=tcp,​port=2049,​intr storage-jihlava1-cerit.metacentrum.cz:/​ /​mnt/​storage-cerit # mount -o sec=krb5i,​proto=tcp,​port=2049,​intr storage-jihlava1-cerit.metacentrum.cz:/​ /​mnt/​storage-cerit
 # kswitch -p user@EINFRA # kswitch -p user@EINFRA
-# mount -o rw,​nfsvers=4,​hard,​intr,​sec=krb5i nfs.du1.cesnet.cz:​~/​ /​mnt/​storage-du1+# mount -o rw,​nfsvers=4,​hard,​intr,​sec=krb5i nfs.du4.cesnet.cz:​~/​ /​mnt/​storage-du4
 </​code>​ </​code>​
  
Řádek 197: Řádek 196:
 Pro případ připojení k úložišti v Ostravě by měl být v krb5.conf záznam pro [domain_realm] pro úložiště v Ostravě, obdobně pro další úložiště. Pro případ připojení k úložišti v Ostravě by měl být v krb5.conf záznam pro [domain_realm] pro úložiště v Ostravě, obdobně pro další úložiště.
 <​code>​.du4.cesnet.cz = EINFRA-SERVICES</​code>​ <​code>​.du4.cesnet.cz = EINFRA-SERVICES</​code>​
 +
 +=== Problém s připojením k NFS pomocí Kerberos lístku ===
 +__Popis problému:​__
 +Zkouším se připojit k úložišti pomocí NFS, avšak dostávám chybové hlášení.
 +<​code>​mount.nfs:​ Network is unreachable</​code>​
 +
 +__Řešení:​__
 +Problém je způsoben neběžící službou **rpc-gssd**,​ pokud se podíváte na status služby:
 +<​code>​systemctl status rpc-gssd</​code>​
 +Dostanete následující výpis:
 +
 +<​code>​Condition:​ start condition failed at Thu 2018-05-06 06:12:22 CET; 20s ago
 +           ​└─ ConditionPathExists=/​etc/​krb5.keytab was not met</​code>​
 +
 +Řešením může být tedy například to, že vytvoříte prázdný soubor v /etc pomocí následujícího příkazu:
 +<​code>​touch /​etc/​krb5.keytab</​code>​
 +
 +Následně stačí službu **rpc-gssd** restartovat a znovu provést mount.
  
 ==== FileSender ==== ==== FileSender ====
-Prohlížeč Internet Explorer 6 používá SSLv3, u něhož byla nalezena zranitelnost. ​Z důvodů zachování bezpečnosti naše servery vyžadují TLSv1.0 a vyšší. Je tedy nutné použít ​prohlížeč, který nepoužívá SSL, ale TLS.+Z důvodů zachování bezpečnosti naše servery vyžadují TLSv1.2, který podporují všechny populární ​prohlížeče ve svých posledních verzích.
  
  
Řádek 215: Řádek 232:
 __Řešení:​__ __Řešení:​__
 Na výběr máte dvě možnosti, jak dosáhnout zaslání více souborů najednou. Jednou z možností je vytvořit archív pomocí WinZip, tar apod. \\ Na výběr máte dvě možnosti, jak dosáhnout zaslání více souborů najednou. Jednou z možností je vytvořit archív pomocí WinZip, tar apod. \\
-Druhá možnost je použít testovací verzi FileSenderu ​na adrese filesender2.cesnet.cz. Jelikož se jedná o testovací verzitak neručíme za chování této instance. Pokud narazíte na chybu, či nestandardní chování, tak nám prosím napište na [[support@cesnet.cz|support(zavináč)cesnet.cz]]+Druhá možnost je soubory do FileSenderu ​vložit přímo - Filesender poté nabídne stažení souborů samostatnězabalené v archivu typu zip nebo typu tar. Pokud narazíte na chybu, či nestandardní chování, tak nám prosím napište na [[support@cesnet.cz|support(zavináč)cesnet.cz]]
  
 === Požadavky FileSenderu na Váš prohlížeč === === Požadavky FileSenderu na Váš prohlížeč ===
Řádek 222: Řádek 239:
  
 __Řešení:​__ __Řešení:​__
-Váš prohlížeč musí podporovat technologii HTML5 nebo Flash (přičemž přes Flash lze nahrát pouze soubor do velikosti 2GB).+Váš prohlížeč musí podporovat technologii HTML5, tedy všechny populární prohlížeče ve svých posledních verzích.
  
-=== Chybová hláška ​===+=== Doba expirace pro uložená data ===
 __Popis problému:​__ __Popis problému:​__
-Co dělat, pokud obdržíte v FileSenderu ​hlášku: +Jaká je maximální možná nastavitelná doba uložení dat ve FileSenderu?
-<​code>​+
  
-Je nám líto, ale pro používání služby FileSender musí být Váš účet ověřen. +__Řešení:__ 
-Pro více informací, jak Váš účet ověřit, navštivte stránky  +Současná verze FileSenderu dovoluje uložení dat po dobu 1 měsíce.
-https://​hostel.eduid.cz.+
  
-</​code>​+=== API a nahrávání souborů z příkazové řádky === 
 +__Popis problému:​__ 
 +Lze nahrávát soubory jiným způsobem než přes webové rozhraní, tedy např. přímo z měřících či výpočetních strojů?
  
 __Řešení:​__ __Řešení:​__
-Pokud disponujete ​účtem ​ve federaci identit ​(eduID) nebo máte založený a ověřený účet ​Hostelu, a přesto stále dostáváte hlášení viz výše, jděte na stránku: \\ +Ano, pokud má systém možnosti využití příkazové řádky a pythonu verze 3, je možné využít nabízeného skriptu přímo v rozhraní FileSenderu. Tento skript naleznete po přihlášení do FileSenderu pod svým uživatelským ​účtem (ověření přes eduID) ​části "Můj profil"​ a odstavci "​Python CLI Client"​kde jsou ke stažení 2 soubory - samotný pythonový-skript ​konfigurace obsahující rovnou i API-klíč, který nahrajeme do cesty svého domácího adresáře ~/​.filesender/​filesender.py.ini . Skript lze použít i bez konfiguračního souboruavšak minimálně API-klič a "​Identifikace uživatele"​ (formát abcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789@einfra.cesnet.cz) je poté nutné použít jako parametry ​na příkazové řádce. (tento identifikátor lze nalézt v systému [[https://perun.cesnet.cz/|Perun]] záložka uživatel - autentizace - Login in EINFRAID-PERSISTENT)
-https://filesender.cesnet.cz/simplesaml/​module.php/​core/​frontpage_auth.php ​+
  
-vyberte:+Ukázka nahrání se staženým ​správně umístěným konfiguračním souborem: 
 +<​code>​ 
 +python3 filesender.py -r abcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789@einfra.cesnet.cz nahravany.soubor1 nahravany.soubor2</​code>​
  
-  * Test configured authentication sources +Ukázka nahrání za použití API-klíče
- +<​code>​ 
-{{:cs:​navody:​filesender:​simplesaml01.png?​300|}} +python3 ​filesender.py -1234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890 -u abcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789@einfra.cesnet.cz ​-r email@prijemce.koncovka nahravany.soubor1 nahravany.soubor2</​code>​
- +
-poté klikněte na filesender.cesnet.cz  +
- +
-{{:​cs:​navody:​filesender:​simplesaml02.png?​300|}} +
- +
-následně zvolte svoji instituci  +
- +
-{{:​cs:​navody:​filesender:​simplesaml03.png?​300|}} +
- +
-prosím zašlete na náš email  +
-[[support@cesnet.cz|support(zavináč)cesnet.cz]] +
-obrázek kompletního výpisu ze strany, která se Vám zobrazí +
-Stránka bude začínat stejně, jako na následujícím obrázku: +
- +
-{{:​cs:​navody:​filesender:​simplesaml04a.png?​300|}} +
- +
-=== Doba expirace pro uložená data === +
-__Popis problému:​__ +
-Jaká je maximální možná nastavitelná doba uložení dat ve FileSenderu?​ +
- +
-__Řešení:​__ +
-Současná verze FileSenderu dovoluje uložení dat po dobu 1 měsíce.+
  
 ==== Globus ==== ==== Globus ====
Řádek 274: Řádek 270:
 V souvislosti s provozními pravidly platnými od 1.1.2018 došlo ke změně v systému zacházení s daty, který by měl pomoci předejít kritickému zaplnění úložišť. Jedná se zejména o klasifikaci dat na permanentní archivy a zálohy. ​ V souvislosti s provozními pravidly platnými od 1.1.2018 došlo ke změně v systému zacházení s daty, který by měl pomoci předejít kritickému zaplnění úložišť. Jedná se zejména o klasifikaci dat na permanentní archivy a zálohy. ​
  
-**Nový systém zacházení s daty se aplikuje na úložiště zprovozněná od roku 2018. Netýká se tedy úložišť ​du1, du2 a du3, tam jsou všechna data považována za archiv.**+**Nový systém zacházení s daty se aplikuje na úložiště zprovozněná od roku 2018. Netýká se tedy úložišť du2 a du3, tam jsou všechna data považována za archiv.**
  
 === Co je archiv a co záloha? === === Co je archiv a co záloha? ===
Řádek 321: Řádek 317:
 <​code>​Error (transfer) <​code>​Error (transfer)
       Endpoint: ducesnet#​globusonline (d8eb370a-6d04-11e5-ba46-22000b92c6ec)       Endpoint: ducesnet#​globusonline (d8eb370a-6d04-11e5-ba46-22000b92c6ec)
-      Server: globus.du1.cesnet.cz:​2811+      Server: globus.du4.cesnet.cz:​2811
       File: /​~/​VO_storage-cache_tape/​backups/​tests/​fLLgaxLv2R1/​4Hcy5vd98A0       File: /​~/​VO_storage-cache_tape/​backups/​tests/​fLLgaxLv2R1/​4Hcy5vd98A0
       Command: RETR ~/​VO_storage-cache_tape/​backups/​tests/​fLLgaxLv2R1/​4Hcy5vd98A0       Command: RETR ~/​VO_storage-cache_tape/​backups/​tests/​fLLgaxLv2R1/​4Hcy5vd98A0
Řádek 338: Řádek 334:
 Připojte se na úložiště pomocí protokolu ssh. Připojte se na úložiště pomocí protokolu ssh.
  
-<​code>​ssh username@ssh.du1.cesnet.cz</​code>​+<​code>​ssh username@ssh.du4.cesnet.cz</​code>​
  
 Přejděte do adresáře, který chcete zkontrolovat. Zde je na první pohled patrné, které soubory způsobují problémy. Jedná se o **test1 a testfile1** Přejděte do adresáře, který chcete zkontrolovat. Zde je na první pohled patrné, které soubory způsobují problémy. Jedná se o **test1 a testfile1**
Řádek 365: Řádek 361:
 Služba LTP zahájila v březnu 2019 svůj pilotní provoz, proto zde zatím nenajdete žádné často kladené dotazy. Momentálně sbíráme data z provozu. Až proběhne jejich vyhodnocení,​ bude tato sekce doplněna. Služba LTP zahájila v březnu 2019 svůj pilotní provoz, proto zde zatím nenajdete žádné často kladené dotazy. Momentálně sbíráme data z provozu. Až proběhne jejich vyhodnocení,​ bude tato sekce doplněna.
  
 +==== Objektové úložiště S3 ====
 +
 +----
 +
 +{{page>​[:​cs:​navody:​object_storage:​cesnet_s3:​start#​casto_kladene_otazky_pro_s3]#​[]&​nofooter&​noheader}} \\
 +
 +----
 +
 +==== Objektové úložiště RBD ====
 +
 +----
 +
 +{{page>​[:​cs:​navody:​object_storage:​cesnet_rbd:​start#​casto_kladene_dotazy]#​[]&​nofooter&​noheader}} \\
 +
 +----
Poslední úprava:: 11.03.2019 14:43