Toto je starší verze dokumentu!
Dne 19.9.2019 proběhne odstávka datového úložiště v Ostravě, tj. du4.cesnet.cz, v MetaCentru připojené jako ostrava2-archive, /storage/du-cesnet. Odstávka se netýká služeb ownCloud a FileSender. Dodavetel bude provádět servis páskové knihovny.
Aktualizace 15:55: úložiště v Ostravě je opět v plném provozu. Omlouváme se za komplikace.
Z provozních důvodů bylo nezbytné odstavit datové úložiště v Ostravě, tj. du4.cesnet.cz, v MetaCentru připojené jako ostrava2-archive. Odstávka se týká rovněž služeb ownCloud a FileSender. Jakmile bude vše vyřešeno, budeme vás informovat.
Aktualizace 17:00: úložiště v Ostravě je opět v plném provozu. Omlouváme se za komplikace.
V důsledku poruchy bylo nezbytné odstavit páskovou knihovnu na úložišti v Ostravě , tj. du4.cesnet.cz, v MetaCentru připojené jako ostrava2-archive. Úložiště je stále dostupné, pokud jsou však vaše data odmigrovaná do pásek, nebude docházet k jejich zpětné migraci, což způsobí chybu čtení. Usilovně pracujeme na vyřešení problému.
Omlouváme se za potíže.
Aktualizace 14:30: úložiště v Jihlavě je opět v plném provozu. Omlouváme se za komplikace.
V důsledku havárie napájení a motorgenerátoru jsme museli urgentně odstavit datové úložiště v Jihlavě, tj. du2.cesnet.cz, v MetaCentru připojené jako jihlava2-archive. Zatím nemáme detailnější informace o stavu napájení v budově, budeme informovat, jakmile se dozvíme více.
Omlouváme se za potíže.
Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud a FileSender jsou opět v provozu.
Omlouváme se za komplikace.
Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud a FileSender mmají neplánovaný dočasný výpadek. Na znovuzprovoznění usilovně pracujeme.
Děkujeme za pochopení a omlouváme se za komplikace.
Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud a FileSender jsou opět v provozu.
Děkujeme za spolupráci.
Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud a FileSender mají právě plánovaný výpadek. Provádíme upgrade služby na nejnovější verzi a nezbytné změny v upořádání clusteru. Služby by měly být opět v provozu do čtvrtečního rána.
Děkujeme za pochopení a omlouváme se za komplikace.
Uvedli jsme do provozu novou a podstatně vylepšenou verzi systému pro předávání souborů FileSender.
Mezi nové vlastnosti patří:
Systém je dostupný na https://filesender.cesnet.cz.
Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud je v provozu.
Děkujeme za pochopení a omlouváme se za vzniklé nepohodlí.
Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud má neplánovaný dočasný výpadek. Na znovuzprovoznění usilovně pracujeme.
Děkujeme za pochopení a omlouváme se za komplikace.
Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud bude mít výpadky ve středu 29.8.2018 od 13:00 do 15:00 z důdovu změn na úrovni architetury.
Děkujeme za pochopení a omlouváme se za komplikace.
V souvislosti se změnou způsobu přihlašování do systému ownCloud bychom Vás rádi stručně upozornili na několik častých problémů a doporučili, jak jim předcházet.
Pro přihlášení po zprovoznění systému prosím použijte stejné přihlašovací údaje ze stejné instituce, kterou jste se do ownCloudu hlásili před odstávkou. Není třeba se obávat tlačítka „Registrovat“ v sekci „Nový uživatel“ v systému správy uživatelů. Není to vytvoření nového účtu v ownCloudu, pouze registrace k systému správy uživatelů, kterou je nutné provést. Není třeba se trápit registracemi dalších identit, to lze udělat kdykoli později.
Upřesněný návod najdete na https://du.cesnet.cz/cs/navody/owncloud/start#prvni_prihlaseni_k_e-infrastrukture_cesnet.
Pokud používáte klienta pro desktop, upozorňujeme, že je třeba alespoň verze 2.4.0 nebo novější, aby fungovalo přihlášení.
Služba ownCloud byla opět uvedena do provozu. ownCloud je nyní navázán na nový způsob přihlašování do e-infrastruktury CESNET (dosud přímo používal identity uživatelů z federace). Věnujte prosím pozornost poznámkám k těmto změnám.
Pokud jste již evidováni jako uživatelé e-infrastruktury, rozdíl patrně nepoznáte. Pokud jste ale z našich služeb používali výhradně ownCloud, nebo do něj přistupujete identitou, kterou nepoužíváte jinde v e-infrastruktuře CESNET, systém Vás provede „prvním přihlášením“. Je to pouze způsob, kterým podchytíme Vaši identitu do centralizovaných systémů, v ownCloudu samotném stále budete mít svá data i nastavení. Procedura je popsána v návodech na
https://du.cesnet.cz/cs/navody/owncloud/start#prvni_prihlaseni_k_e-infrastrukture_cesnet.
Dále se mění registrace klienta, nebude již používat zvláštní jméno a heslo, ale přihlášení přes webové rozhraní. Klienty bude proto nutné znovu zaregistrovat. Protokol WebDAV má specifická hesla. Opět odkážeme na návody:
https://du.cesnet.cz/cs/navody/owncloud/start#desktopovy_klient
https://du.cesnet.cz/cs/navody/owncloud/start#pristup_pres_protokol_webdav
Po spuštění systému se projevil problém některých mobilních klientů (Android, iOS), u kterých se nedaří registrace k uživatelskému účtu. Na jeho řešení intenzivně pracujeme a budeme informovat o vývoji. Omlouváme se, bohužel se toto chování nevyskytlo během testů.
Aktualizace 23. 6. 13:00: chyba mobilních klientů byla opravena, přihlášení z nich by se mělo podařit.
Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud nebude dostupná od středy 20.6.2018 od 8:00 do pátku 22.6.2018 do večerních hodin. Doporučujeme proto, abyste si potřebné soubory předem zasynchronizovali na své počítače. Dostupná nebude webová služba https://owncloud.cesnet.cz/, ani synchronizace pomocí klientů.
Budeme provádět rozsáhlý upgrade služby ownCloud a zároveň migraci na nové úložiště v Ostravě. Tato operace by měla rovněž vyřešit zhoršenou dostupnost služby, kterou jsme pozorovali v minulých týdnech.
Jaké novinky můžete čekat?
Děkujeme za pochopení a omlouváme se za komplikace.
Nová provozní pravidla úložišť přinášejí relativně drobné úpravy a upřesnění. Část z nich reaguje na současnou hysterii v důsledku nové legislativy o ochraně osobních údajů. Ani ty nepřinášejí faktické změny, pouze explicitně zachycují, jak služby úložišť již léta prezentujeme. Nová pravidla nabudou účinnosti 9. července 2018.
Jak jsme dříve informovali, intenzivně řešíme problém se zvýšeným zatížením systému ownCloud, které se projevují častou nedostupností systému. Ukázalo se, že současné řešení dosáhlo svých limitů a provedené dílčí optimalizace nestačí současným požadavkům. Jedinou možností je systém co nejdříve přestěhovat na nový hardware. S tím bude spojeno rovněž povýšení na novou verzi a přechod na škálovatelnou architekturu. To by mělo vést k celkovému vyřešení situace.
Pro přestěhování systému je ale nezbytné připravit ještě řadu kroků, lze očekávat, že je bude možné zvládnout v průběhu následujících dvou týdnů. V brzké době také vyhlásíme termín odstávky, která je technologicky nezbytná pro závěrečnou fázi konzistentního přenosu značného množství uživatelských dat a nastavení na nový systém.
Stále platí naše doporučení používat namísto přístupu přes web primárně klienta systému ownCloud. Ten sice nebude v dobách zvýšené zátěže stabilně připojen k serveru, ale data sníženou rychlostí postupně zasynchronizuje.
Dovolujeme si uživatele požádat o trpělivost, celý proces vyžaduje kroky, které není možno urychlit.
V uplynulých dnech registrujeme problémy s přístupem ke službě ownCloud, které se projevují zejména pomalým načítáním přes webové rozhraní a ztrátami spojení v případě desktopového klienta. Na řešení tohoto stavu intenzivně pracujeme.
Problém spočívá v tom, že se od minulého týdne skokově a nečekaně zvýšila zátěž serverů, které jsou nyní přetíženy za hranici únosnosti. Stále pátráme po příčině a hledáme způsob, jak bychom situaci v krátkodobém horizontu zlepšili.
V každém případě budeme systém ownCloud stěhovat na nový výkonnější cluster na novém úložišti. To ovšem nelze provést dříve, než zhruba za dva až tři týdny, protože je k tomu nezbytné překopírovat uživatelská data, což při současném počtu souborů netriviální čas trvá. Přestěhování na nový hardware bude spojeno rovněž s upgradem na novější verzi a přinese celkové řešení této situace.
Za potíže s dostupností systému se omlouváme, jejich řešení považujeme za vysoce prioritní úkol.
V tomto okamžiku doporučujeme namísto přístupu na web preferovat klienta pro osobní počítače. Ten sice při současném zatížení nezůstane stabilně připojen k serveru, ale nižší než obvyklou rychlostí změněné soubory zasynchronizuje.
Dovolujeme si informovat, že na úložišti v Plzni (du1.cesnet.cz) je dočasně nedostupná malá část dat v důsledku selhání jedné z polic MAID diskového pole. V současnosti čekáme na dodání náhradního dílu servisní organizací. Budeme informovat, jakmile budou data opět dostupná. Omlouváme se za vzniklé problémy.
Aktualizace: všechna data v Plzni jsou již dostupná, systém byl plně opraven.
Hierarchické úložiště v Brně (*.du3.cesnet.cz, v MetaCentru /storage/brno5-archive) bude dnes 7. prosince 2017 v době od 9 do cca 18 hodin mimo provoz. Dodavatel systému bude provádět provádět údržbu páskové knihovny. Služby dalších úložišť v Plzni (du1.cesnet.cz) a Jihlavě (du2.cesnet.cz) nebudou dotčeny. Stejně tak se výpadek netýká služeb ownCloud a FileSender. Omlouváme se způsobené problémy a děkujeme za pochopení.
Nová provozní pravidla úložišť přinášejí změny v principech zacházení s daty. Data na datových úložištích budou klasifikována do dvou tříd, permanentní archivy a zálohy. S těmito typy dat se bude nakládat rozdílnými způsobem. Tento přístup bude aplikován pouze na nové úložné kapacity (aktuálně se týká Ostravy). Pravidla také odkazují na ustanovení pro nakládání s osobními údaji v e-infrastruktuře (to bylo třeba připravit v souvislosti s GDPR, General Data Protection Regulation). Nová pravidla budou platit od 1. ledna 2018.
Ve čtvrtek 19. října 2017 jsme dosáhli 10 000 zaregistrovaných uživatelů systému https://owncloud.cesnet.cz a stále přibývají.
V úterý, 1. srpna 2017, byla provedena změna certifikátu na serverech *.du2.cesnet.cz (ftp.du2.cesnet.cz, …). Nový certifikát lze identifikovat následujícími fingerprinty:
SHA256: Fingerprint=F8:3E:0E:0B:FC:95:D3:2C:E4:EE:FC:B5:6C:29:2F:DA:0A:22:8B:F4:82:B7:3D:14:40:CF:53:95:AE:9D:B6:17 SHA1: Fingerprint=69:CD:DB:B5:07:E8:DF:8A:D9:B0:69:25:B4:B7:3A:C8:22:5C:3B:DE MD5: Fingerprint=0B:10:3C:84:BB:0F:CE:5F:40:C9:38:E8:F1:7C:CB:66
Certifikát byl podepsán těmito certifikačními autoritami.
Starý certifikát identifikovatelný pomocí fingerprintů:
SHA256: AB:E3:6A:35:1E:46:90:6D:D5:E0:68:A4:C1:F6:E2:A4:02:29:FB:C3:1E:CF:C4:8E:C5:E5:81:B4:18:D9:61:19 SHA1: 58:3C:C3:11:BC:EB:1B:D4:FA:DE:49:64:CB:3B:79:F6:A3:48:B6:B4 MD5: 04:19:2D:A5:10:AB:0A:45:95:FF:B0:5A:70:36:A9:96
již není platný.
V důsledku problémům s diskovým polem v Jihlavě (du2.cesnet.cz) může docházet ke kratším výpadkům služeb souborových systémů na tomto úložišti a v systému ownCloud. Na řešení problému pracujeme v součinnosti s dodavatelem zařízení.
Omlouváme se za problémy, o vývoji budeme informovat.
Aktualizace 14. července: problémy s polem byly zcela vyřešeny.
V úterý, 11. července 2017, byla provedena změna certifikátu na serverech *.du1.cesnet.cz (ftp.du1.cesnet.cz, …). Nový certifikát lze identifikovat následujícími fingerprinty:
SHA256: AB:E3:6A:35:1E:46:90:6D:D5:E0:68:A4:C1:F6:E2:A4:02:29:FB:C3:1E:CF:C4:8E:C5:E5:81:B4:18:D9:61:19 SHA1: 58:3C:C3:11:BC:EB:1B:D4:FA:DE:49:64:CB:3B:79:F6:A3:48:B6:B4 MD5: 04:19:2D:A5:10:AB:0A:45:95:FF:B0:5A:70:36:A9:96
Certifikát byl podepsán těmito certifikačními autoritami.
Starý certifikát identifikovatelný pomocí fingerprintů:
SHA256: 57:4D:1C:60:80:12:4E:F8:EE:16:10:15:A0:65:B8:C8:B5:D5:17:EA:38:6C:1F:DA:8C:AE:5D:C1:AE:DF:E8:CE SHA1: B1:A3:4F:68:56:83:A1:13:7C:F8:6F:AD:9E:1E:38:D0:59:C6:27:BC MD5: 38:A2:74:F7:2A:1F:10:11:52:87:BE:EC:4C:68:18:72
již není platný.
Pokud používáte pro přístup k úložištím SSH veřejné klíče v souboru authorized_keys a zapsali jste je přímo na úložiště, je pravděpodobné, že Vám tyto klíče byly na úložišti přepsány v důsledku chyby systému pro správu uživatelů Perun.
Pokud tuto autentizační metodu nepoužíváte nebo pokud jste klíče na úložiště nevložili přímo, ale výhradně pomocí systému Perun, toto upozornění se Vás netýká. Rádi bychom Vás ujistili, že tato chyba neohrozila zabezpečení dat, došlo pouze k odříznutí jedné přístupové metody k úložišti.
Je-li toto sdělení pro Vás relevantní, dovolujeme si doporučit, abyste:
Autoři systému Perun se omlouvají za způsobené problémy.
Z důvodu závady je hierarchické úložiště v Jihlavě (*.du2.cesnet.cz, v MetaCentru /storage/jihlava2-archive) aktuálně nedostupné. Na opravách se pracuje a o dalším vývoji Vás budeme informovat.
Omlouváme se za problémy a děkujeme za pochopení.
Aktualizace 21. června 2017, 10:08: všechny systémy jsou opět v plném provozu.
Na úložišti v Jihlavě (du2.cesnet.cz) došlo k havárii vnitřní síťové infrastruktury, která způsobila nedostupnost tohoto úložiště včetně služby ownCloud. Na nápravě ve spolupráci s dodavatelem systému intenzivně pracujeme. Omlouváme se za vzniklé problémy a o dalším vývoji budeme informovat.
Aktualizace: všechny systémy jsou pro uživatele v provozu. Protože problémy vnitřní sítě úložiště ještě trvají (a budou vyžadovat mj. výměnu hardwarových komponent), nelze vyloučit v nejbližší době krátké výpadky. Za problémy se omlouváme a děkujeme za pochopení.
Dnes brzy ráno došlo k havárii potrubí s chladící vodou pro serverovnu se síťovým uzlem na ZČU v Plzni, serverovna musela být nouzově odstavena. Úložiště v Plzni (du1) bylo v ranních hodinách v provozu, nicméně nebylo dostupné po síti. Vzhledem k rozsahu závady a nezbytných závad lze očekávat občasnou nedostupnost úložiště v Plzni i během víkendu. Kolegové v Plzni intenzivně pracují na vyřešení situace. Data na úložišti nejsou závadou nijak ohrožena. Za problémy se omlouváme.
Pro zvýšení důvěryhodnosti a bezpečnosti uložení dat na našich úložištích v Jihlavě a Brně (du2 a du3) jsme uvedli do provozu systém, který co nejdříve po nahrání na úložiště spočítá kontrolní součty uložených souborů. Uživatelé mohou tyto součty zkontrolovat pomocí aplikace Hasher. V tuto chvíli je aplikace dostupná po přihlášení na úložiště pomocí ssh. V průběhu roku 2017 plánujeme rovněž uvolnění aplikace Hasher pro použití na vašich lokálních strojích. Systém lze použít rovněž pro kontrolu integrity dat již během nahrávání na úložiště. Je možné nejdříve lokálně napočítat například MD5 kontrolní součet, po nahrání na úložišti použít aplikaci Hasher a výsledné kontrolní součty porovnat. Návod k použití aplikace Hasher naleznete v detailní dokumentaci.
Ke dni 15.1.2017 vejde v platnost nová verze provozních pravidel datových úložišť. Změny jsou jen drobné, zahrnují zejména
- odkaz na novou politiku přístupu k infrastruktuře (která se sama mění pouze formulačně, nikoli však významem)
- lepší formulaci role správce VO při nakládání s daty expirovaných uživatelů
- explicitní uvedení, že agregované provozní statistiky můžeme (často totiž musíme) používat ve výkaznictví projektů, ze kterých jsme financováni
- drobné formulační úpravy
Nová pravidla naleznete zde.
Dovolujeme si Vás informovat, že z důvodu neodkladné opravy diskového pole bude hierarchické úložiště v Jihlavě (*.du2.cesnet.cz, v MetaCentru /storage/jihlava2-archive) pro uživatele nedostupné ve čtvrtek 13. října 2016 od 13 do cca 15 hodin.
Služby dalších úložišť v Plzni (du1.cesnet.cz) a Brně (du3.cesnet.cz) nejsou dotčeny. Výpadek se rovněž netýká služby FileSender ani ownCloud.
Omlouváme se způsobené problémy a děkujeme za pochopení.
V pondělí, 10. října 2016, byla provedena změna certifikátu na serverech *.du3.cesnet.cz (ftp.du3.cesnet.cz, …). Nový certifikát lze identifikovat následujícími fingerprinty:
SHA256: 38:1A:D6:E6:78:66:5D:E9:65:2B:1A:FC:D8:35:9A:2E:A4:DF:1C:81:2A:19:CB:CF:E3:2B:C7:0B:B4:F2:E3:09 SHA1: 05:C2:15:31:C2:FB:0B:4C:D3:C5:A8:E0:8F:B8:D6:F4:0E:D8:A7:C7 MD5: 24:D3:ED:02:3C:A1:0A:B0:F8:48:C4:45:EF:BF:BF:B9
Certifikát byl podepsán těmito certifikačními autoritami.
Starý certifikát identifikovatelný pomocí fingerprintů:
SHA256: 0A:40:1A:35:98:9D:0A:6A:FD:7E:89:D7:98:E5:28:C2:0D:A9:EB:16:63:2B:0B:08:0C:80:C6:83:38:E8:D5:25 SHA1: B2:3C:64:F8:1D:23:43:F2:96:40:15:E2:D0:1E:33:41:16:E7:9B:70 MD5: C9:82:97:07:31:D6:E6:43:FA:85:AA:81:03:1C:F1:53
již není platný.
V úterý, 23. srpna 2016, byla provedena změna certifikátu na serverech *.du2.cesnet.cz (ftp.du2.cesnet.cz, …). Nový certifikát lze identifikovat následujícími fingerprinty:
SHA256: B0:01:15:C7:54:61:AC:6A:4C:AE:68:65:D8:C4:6E:B6:D7:4A:2A:FD:79:63:B1:64:1D:26:4D:6F:7D:0E:2F:E5 SHA1: 18:2D:DE:E8:A4:81:EE:FA:9F:A2:B8:8F:22:20:8A:3D:17:F7:50:7A MD5: 3D:AA:DC:82:92:D8:AA:68:53:19:CC:23:4F:F5:59:67
Certifikát byl podepsán těmito certifikačními autoritami.
Starý certifikát identifikovatelný pomocí fingerprintů:
SHA256: 93:09:B9:53:17:BC:54:73:8E:01:7B:23:76:2F:73:F5:68:7A:CE:31:9B:62:B7:A6:4A:90:FD:8A:14:23:A5:39 SHA1: A4:AB:A3:3B:C3:06:91:48:27:32:E4:AE:B7:94:96:C0:05:DA:01:34 MD5: 57:AF:60:6D:91:5E:12:39:4F:FD:00:04:32:4D:80:6A
již není platný.
Dovolujeme si Vás informovat, že na hierarchickém úložišti v Plzni (*.du1.cesnet.cz, v MetaCentru /storage/plzen2-archive) proběhne ve čtvrtek 21.7.2016 v době od 9:30 hodin odstávka z důvodu opravy diskového pole. Předpokládané trvání výpadku je cca 4 hodiny.
Výpadek zahrnuje služby: přístup k souborovým systémům úložiště, FileSender, dCache, Accounting
Děkujeme za pochopení a omlouváme se za potíže.
Služba ownCloud je opět v provozu. Pokud máte spuštěného klienta na desktopu nebo mobilním zařízení, měl by se automaticky se připojit.
Během odstávky byl ownCloud povýšen na verzi 8.2.5, který primárně řeší bezpečnostní problémy, jejichž podrobný seznam najdete na https://owncloud.org/changelog
Z důvodu nečekaných problémů se bohužel doba odstávky oproti původním předpokladům protáhla. Omlouváme se za potíže a děkujeme za pochopení.
V středu, 15. června 2016, byla provedena změna certifikátu na serverech *.du1.cesnet.cz (ftp.du1.cesnet.cz, …). Nový certifikát lze identifikovat následujícími fingerprinty:
SHA256: 57:4D:1C:60:80:12:4E:F8:EE:16:10:15:A0:65:B8:C8:B5:D5:17:EA:38:6C:1F:DA:8C:AE:5D:C1:AE:DF:E8:CE SHA1: B1:A3:4F:68:56:83:A1:13:7C:F8:6F:AD:9E:1E:38:D0:59:C6:27:BC MD5: 38:A2:74:F7:2A:1F:10:11:52:87:BE:EC:4C:68:18:72
Certifikát byl podepsán těmito certifikačními autoritami.
Starý certifikát identifikovatelný pomocí fingerprintů:
SHA256: CA:B0:8F:CD:98:14:9D:02:15:3B:94:9B:B2:93:6E:D0:38:82:4E:7C:BB:56:B2:ED:DB:01:B0:4E:43:A2:45:00 SHA1: A8:90:63:33:2E:E4:9B:03:13:1A:55:ED:FE:B8:B6:A4:F5:C2:4B:A6 MD5: E9:5D:87:CE:B3:C1:FB:6C:1E:8F:8D:D6:34:D9:A1:04
již není platný.
Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud bude nedostupná ve středu 15. 6. 2016 v době od 9 hodin z důvodu nezbytného bezpečnostního updatu serveru. Předpokládané trvání výpadku je cca 2 hodiny.
Děkujeme za pochopení a omlouváme se za potíže.
Pokud používáte ownCloud, dovolujeme si Vás upozornit, že z důvodu upgradu ownCloud serveru na osmou řadu, který jsme provedli 20. února 2016, jsou nyní klienti nížší verze než 1.7 nekompatibilní. V případě, že provozujete na nějakém zařízení starou verzi klienta, doporučujeme provést aktualizaci.
Klient obvykle přímo nabízí aktualizaci, jakmile je zveřejněna nová verze. Klienta můžete také stáhnout ze stránek https://owncloud.org/install/#install-clients .
Pokud máte jakékoli dotazy, kontaktujte nás prosím na adrese support@cesnet.cz.
Služba ownCloud je opět v provozu. Pokud máte spuštěného klienta na desktopu nebo mobilním zařízení, automaticky se připojí.
Je možno používat aktuální verzi klienta, jako je například 2.1 nebo 2.1.1, problém s přístupovými právy k lokálním souborům je vyřešen.
Server byl povýšen na verzi 8.2.2. Z uživatelsky viditelných novinek vybíráme:
Dovolujeme si oznámit, že budeme provádět rozsáhlý upgrade serveru. Služba ownCloud nebude dostupná od středy 17. 2. 2016 cca od 9 hodin nejpozději do neděle 21. 2. Doporučujeme proto, abyste si potřebné soubory zasynchronizovali na své počítače.
O ukončení odstávky Vás budeme opět touto cestou informovat.
Pokud máte jakékoli dotazy, kontaktujte nás prosím odpovědí na tento mail na adresu support(at)cesnet.cz.
Toto oznámení bylo rozesláno všem uživatelům služby ownCloud, jejichž domovská instituce poskytuje korektně mailové adresy do federace identit.
Děkujeme za pochopení a omlouváme se za potíže.
Ve čtvrtek 4. února 2016 jsme dosáhli 5000 aktivních uživatelů systému https://owncloud.cesnet.cz a stále přibývají.
Ve včerejších večerních hodinách došlo k výpadku úložiště v Jihlavě (du2.cesnet.cz), který postihl jak služby souborových systémů, tak i službu ownCloud. Na nápravě od té doby intenzivně pracujeme a omlouváme se za problémy.
Update: Všechny služby jsou opět funkční.
Ode dne 9. září 2015 budeme provádět nezbytnou aktualizaci serveru owncloud.cesnet.cz. Služba ownCloud nebude pro uživatele dostupná od 9. září cca 8:30 ráno. Zprovoznění služby očekáváme nejpozději 10. září odpoledne.
Po dobu odstávky nebude dostupné webové rozhraní služby ani synchronizace souborů mezi zařízeními. Doporučujeme Vám proto před tímto termínem aktualizovat soubory, které budete po dobu odstávky potřebovat, na lokální počítače.
Omlouváme se za vzniklé nepohodlí. Jiné služby datových úložišť CESNET nebudou dotčeny.
Pokud používáte ownCloud, dovolujeme si Vás upozornit, že důrazně nedoporučujeme k synchronizaci na osobních počítačích používat verze 1.8.1 a starší ownCloud klienta pro Windows, Linux a OS X. Obsahují totiž chybu, která se sice projevuje občas, ale může ohrozit integritu souboru během kopírování na serveru. Nové verze klienta (1.8.3 a novější) tím postiženy nejsou. Problém se netýká klientů pro mobilní zařízení.
Klient obvykle přímo nabízí aktualizaci, jakmile je zveřejněna nová verze.
Klienta můžete také stáhnout ze stránek
https://owncloud.org/install/#install-clients .
Pokud máte jakékoli dotazy, kontaktujte nás prosím odpovědí na tento mail na adresu support@cesnet.cz.
Toto oznámení jsme rovněž rozeslali mailem uživatelům ownCloudu, jejichž domovská instituce korektně poskytuje mailové adresy ve federaci.
V úterý, 2. června 2015, byla provedena změna certifikátu na serverech store[1-6].du1.cesnet.cz. Nový certifikát lze identifikovat následujícími fingerprinty:
SHA256: CA:B0:8F:CD:98:14:9D:02:15:3B:94:9B:B2:93:6E:D0:38:82:4E:7C:BB:56:B2:ED:DB:01:B0:4E:43:A2:45:00 SHA1: A8:90:63:33:2E:E4:9B:03:13:1A:55:ED:FE:B8:B6:A4:F5:C2:4B:A6 MD5: E9:5D:87:CE:B3:C1:FB:6C:1E:8F:8D:D6:34:D9:A1:04
Certifikát byl podepsán těmito certifikačními autoritami.
Starý certifikát identifikovatelný pomocí fingerprintů:
SHA1: 41:6C:8B:9A:8E:50:57:1D:28:31:D6:92:E4:6D:45:3C:29:B1:9E:85 MD5: FF:72:04:48:33:75:B8:BE:46:27:D6:CC:0B:C9:4A:D5
již není platný.
Pokud používáte ownCloud, dovolujeme si Vás upozornit, že důrazně nedoporučujeme k synchronizaci na osobní počítače používat poslední verzi ownCloud klienta 1.8.0. Obsahuje totiž chybu, která se sice projevuje občas, ale která způsobí na osobním počítači smazání lokální kopie dat. Přestože je to chyba nepříjemná, ztráta dat nehrozí, jak níže vysvětlíme.
Jak postupovat.
Verzi klienta zjistíte v Nastavení (Settings) - Obecné (General). Pokud provozujete jinou verzi klienta, než 1.8.0, je vše v pořádku (jen si verzi 1.8.0 neinstalujte).
Tato chyba má být rovněž opravena ve verzi 1.8.1, ta nicméně ještě nebyla vydána.
Namísto klienta 1.8.0 ale nainstalujte např. verzi 1.7.1 ze stránek https://owncloud.org/changelog/desktop/
Pokud klient 1.8.0 smazal nějaké lokální soubory, nebo jste pozorovali jiné problémy se synchronizací, můžete také vynutit plnou resynchronizaci lokální kopie dat následujícím postupem:
Proč nehrozí ztráta dat:
Pokud máte jakékoli dotazy, kontaktujte nás na support@cesnet.cz.
Toto oznámení jsme rovněž rozeslali mailem uživatelům ownCloudu, jejichž domovská instituce korektně poskytuje mailové adresy ve federaci.
Nová provozní pravidla úložišť ošetřují případ, kdy uživatel neprodlouží členství ve virtuální organizaci nebo ztratí přístup k federaci, ale předtím, než členství ztratil, si nezkopíroval svá data. V takovém případě uživateli data jednorázově vydáme. Je to jediná změna, která nejspíš nebude potřeba příliš často, ale rádi ujistíme naše uživatele i takto formálně, že to lze udělat. Nová pravidla budou platit od února 2015.
Spustili jsme nový web datových úložišť. S tím došlo rovněž k úpravě struktury odkazů, nová forma je jednodušší a lidsky čitelnější. Pokud máte v záložkách přímé odkazy návody, aktualizujte si je. Slibujeme ale, že při dalších úpravách už budeme dělat vše pro to, aby odkazy zůstaly zachovány.
Mimochodem, počet uživatelů ownCloudu už přesáhl 2000, přesněji je to dnes 2131.
V pondělí 30. června 2014 jsme dosáhli tisíce aktivních uživatelů systému https://owncloud.cesnet.cz a stále přibývají.
Nový text provozních pravidel datových úložišť byl zveřejněn. Začnou platit za tři měsíce, do té doby je v platnosti stávající verze. Pravidla byla upravena zejména s ohledem na praxi zacházení s virtuálními organizacemi.
ownCloud je služba pro ukládání, synchronizaci a sdílení souborů, plně provozovaná na úložištích sdružení CESNET. Poskytuje webové rozhraní pro přístup k datům, synchronizaci dat mezi počítači a mobilními zařízeními. Přístup ke službě je navázán na federaci identit.
Dokumentaci najdete v sekci návodů. Doporučujeme nahlédnout do dokumentace, najdete tam odkaz na mobilní klient zdarma, stejně jako instrukce pro jeho nastavení.
Účet si vytvoříte a pro přístup ke službě samotné použijte https://owncloud.cesnet.cz.
V pondělí, 15. února 2014, byla provedena změna certifikátu na serverech store[1-6].du1.cesnet.cz. Nový certifikát lze identifikovat následujícími fingerprinty:
MD5: FF:72:04:48:33:75:B8:BE:46:27:D6:CC:0B:C9:4A:D5 SHA1: 41:6C:8B:9A:8E:50:57:1D:28:31:D6:92:E4:6D:45:3C:29:B1:9E:85
Certifikát byl podepsán těmito certifikačními autoritami.
Starý certifikát identifikovatelný pomocí fingerprintů:
MD5: 10:3A:1E:0E:0F:8B:DE:8F:40:E4:6D:3E:D3:6F:D6:F6 SHA1: CF:51:14:E6:79:BD:CA:9B:09:6D:F7:DF:7C:CC:95:AA:FE:E5:A2:BC
již není platný.
Dnes byla překonáno další „hezké“ číslo: úložiště v Plzni spravuje již 2 PB uložených dat, což představuje obsazení 1001 pásek.
Jedná se službu pro kopírování velkého objemu dat na velké vzdálenosti za pomocí webového rozhraní. Data můžete přenášet mezi Vašim home adresářem v datových úložištích CESNET a mezi jiným vzdáleným úložištěm podporující GlobusOnline, případně Vaší pracovní stanicí/notebookem s nainstalovanym klientem.
Více se můžete dočíst v návodu.
Uživatelé MetaCentra dostali přímý přístup k datovému úložišti v Plzni. Úložiště je připojeno na všechny stroje MetaCentra. Uživatelům MetaCentra bude úložiště sloužit jako prostor pro odkládání cenných archivních dat.
Do zdrojů dostupných ve virtuální organizaci Storage jsme přidali datový prostor s migrační politiku tape_tape. Migrační politika určuje, na jakou vrstvu úložiště budou data uložena a za jakých okolností se to má změnit.
Uživatelům z VO Storage (včetně stávajících) byl odkaz do tohoto prostoru přidán do domovských adresářů. Dosavadní politika cache_tape se hodí převážně pro odkládání živějších drobných dat. Prostor tape_tape je vhodný pro ukládání osobních záloh a archivů, ke kterým se přistupuje zřídka. Diskový prostor v politice tape_tape také umožňuje nastavit větší kvóty pro pohodlnější práci s objemnými daty. Pokud uživateli nebude vyhrazená kvóta stačit, na požádání ji změníme.
Podrobné informace najdete v popisu migračních politik.
Shell pro ssh přístup k úložišti v Plzni jsme změnili na bash. Hlavními výhodami jsou
Pokud používáte ssh přístup k úložišti ve skriptech, není třeba nic měnit. Nové nastavení je ale uživatelsky přívětivější.
Detailní popis ssh přístupu najdete v návodu.
Nyní plně podporujeme HPN-SSH patch, který byl již dříve nasazen na našich serverech. Patch přináší vyšší rychlost přenosů pomocí protokolu SSH. Zlepšení můžete pozorovat i bez aplikace patchů na Vaší straně, nejlepších výsledků však dosáhnete při použití upraveného SSH klienta, kdy se automaticky začne používat paralelní AES šifrování.
Jelikož jsou protokoly rsync, SCP i SFTP tunelovány skrz SSH, zrychlení se projeví i u těchto protokolů.
Update: Z důvodu nestability HPN patche, která nastala v některých případech, jsme se rozhodli patch odebrat z SSH binárek.
Provedli jsme rozsáhlou rekonfiguraci diskových polí na úložišti v Plzni. Změnilo se umístění domovských adresářů a také adresářů jednotlivých virtuálních organizací.
Doporučujeme uživatelům, aby se seznámili s novou strukturou, která je popsána ve speciálním návodu. Uživatelé nyní mají jasný přehled o migračních politikách pro umístění dat.
CESNET, z. s. p. o.
Generála Píky 26
160 00 Praha 6
Tel: +420 234 680 222
Fax: +420 224 320 269
info@cesnet.cz
Tel: +420 234 680 222
GSM: +420 602 252 531
Fax: +420 224 313 211
support@cesnet.cz