cs:novinky:start

Obsah

Novinky RSS feed

Výpadek konektivity do Jihlavy, nedostupnost DU5 a CL1 - 17. 9. 2024

EDIT: Došlo k výpadku obou síťových tras našich dodavatelů připojujících uzel v Jihlavě. Z tohoto důvodu nejsou dostupná úložiště DU5 a CL1. Oprava se očekává během odpoledne. O dalším vývoji budeme informovat.

Omlouváme se za vzniklé problémy.

AKTUALIZACE 18:25: úložiště jsou (alespoň jednou linkou) opět dostupná.

AKTUALIZACE 18.8. ráno: obě linky jsou již plně v provozu.

Ukončení přístupu na úložiště DU4 v Ostravě - 23. 5. 2024

S ohledem na setrvalé problémy mechanických komponent páskové knihovny na hierarchickém úložišti v Ostravě (du4.cesnet.cz, v MetaCentru připojeno jako /storage/ostrava2-archive nebo /storage/cesnet-du) jsme byli nuceni omezit uživatelský přístup na tento systém. To nám umožní z páskové knihovny extrahovat uživatelská data, která je ještě nezbytné přesunout na novější zařízení.

Od 23.5.2024 tedy úložiště nebude pro uživatele dostupné pomocí standardních uživatelských protokolů (NFSv4, rsync, scp, …).

Pokud s daty z tohoto úložiště potřebujete pracovat, kontaktujte prosím uživatelskou podporu datových úložišť, data prioritně přeneseme na jiné vhodné úložiště dle dohody. Stejně tak pokud potřebujete zejména prostor pro nová data, kontaktujte nás a připravíme objektové úložiště.

Pokud s daty aktivně nepracujete, vyčkejte prosím na další instrukce ohledně jejich stěhování.

Omlouváme se za potíže.

Omezený provoz úložiště DU4 v Ostravě - 27. 3. 2024

Na datovém úložišti du4.cesnet.cz došlo k mechanické závadě páskového robota. Je tedy omezen přístup k datům nacházejícím se na páskách, a to u služeb VO Storage a vlastních virtuálních organizací s daty na tomto úložišti. O dalším vývoji budeme informovat, nyní čekáme na dodávku specializovaných náhradních dílů, což může trvat několik dnů, než data budou opět dostupná.

Omlouváme se za potíže.

Omezený provoz úložiště DU4 v Ostravě - 2. 1. 2024

Na datovém úložišti du4.cesnet.cz došlo k mechanické závadě páskového robota. Je tedy omezen přístup k datům nacházejícím se na páskách, a to u služeb VO Storage a vlastních virtuálních organizací s daty na tomto úložišti. O dalším vývoji budeme informovat, lze nicméně předpokládat, že řešení bude vyžadovat dodávku specializovaných náhradních dílů, což může trvat několik dnů, než data budou opět dostupná.

Omlouváme se za potíže.

Aktualizace: data v páskové knihovně jsou opět plně dostupná.

Omezený provoz úložiště v Ostravě - 10. 12. 2023

Aktualizace 11.12. 15:00: úložiště v Ostravě je opět v plném provozu.

Ostravské datové úložiště du4.cesnet.cz se momentálně potýká s neplánovaným výpadkem páskové jednotky. Výpadek může způsobit omezený přístup k datům u služeb VO Storage a Vlastních virtuálních organizací majících zde data. Na odstranění závady se usilovně pracuje.

Omlouváme se za potíže.

Zrušení služby Globus - 19. 7. 2023

Služba Globus pro přenos souborů, dostupná na souborových úložištích du4 a du5, v poslední době není využívána. Proto ji k 1. září 2023 odstavíme z provozu. Pokud by vám to způsobilo nějaké potíže, kontaktujte prosím uživatelskou podporu.

Nové objektové úložiště v Brně - 1. 6. 2023

V Brně jsme uvedli do provozu jedno nové datové úložiště s hrubou kapacitou 26 PB. Nové objektové úložiště s označením CL4 bylo vybudováno a zprovozněno v prostorách Mendelovy univerzity v Brně. Více naleznete v oficiální tiskové zprávě.

Změna SSH přístupu - du4 a du5 - 14. 4. 2023

S ohledem na rostoucí množství a závažnost potenciálních bezpečnostních útoků jsme museli přistoupit ke dvěma změnám v přístupu na souborová úložiště du4 a du5 pomocí protokolu SSH (tedy včetně SCP a rsync). Pokud nepoužíváte žádný z těchto protokolů na úložištích du4 nebo du5, zbytek novinky se vás netýká.

Co se bude měnit:

1. Přihlášení pomocí SSH protokolu

Znemožňujeme přihlášení jménem a heslem, nadále bude povolen přístup pouze SSH klíčem nebo Kerberos lístkem.

2. Omezení navazování spojení z úložišť CESNET do internetu

Další změnou je zamezení navazování síťové komunikace z našich úložišť směrem do internetu pro ochranu přístupu do jejich vnitřní sítě. Nebude možné použít scp a rsync směrem z frontendů úložiště k vykopírování dat. Pokud budete potřebovat data z našich úložišť stáhnout/vykopírovat, bude vždy nutné pustit příslušné nástroje (rsync, scp) ze strany klienta.

Pokud jste používali přihlášení jménem a heslem (např. z klientů jako FileZilla nebo WinSCP), bude nutné je přenastavit na SSH klíče (viz návody níže), postupujte tedy podle následujících kroků:

  • zkontrolujte způsob autentizace (pokud si nejste jisti) a proveďte případnou změnu autentizace na SSH klíč (případně Kerberos) protokolu FTP a samba se změny netýkají - není vyžadována žádná akce
  • SSH klíče na úložiště úkladejte výhradně pomocí systému Perun. To zajistí, že klíče budou distribuovány na všechny relevantní služby. Více viz návod pro přidání klíčů.
  • detailní popis SSH přístupů včetně dokumentace pro Kerberos najdete v tomto návodu
  • pro nastavení SCP v prostředí Windows včetně SSH klíče je možné použít tento návod

Omezení navazování spojení se týká pouze uživatelů, kteří spouštěli příkazy na frontendech úložišť.

Výše popsané změny provedeme po 19. 4. 2023.

Krátká nedostupnost služby ownCloud a filesender - 7. 9. 2022

Aktualizace 7.9. 13:30: služby jsou opět v plném provozu.

Na službě ownCloud a filesender bude 7. září 2022 v dopoledních hodinách prováděn security update. Očekávaná nedostupnost služby je v předběžném rozsahu 9.00h - 13.00. Omlouváme se za potíže.

Nové objektové úložiště v Ostravě - 30. 6. 2022

V Ostravě jsme uvedli do provozu jedno z největších datových úložišť v České republice. Kapacita dostupná pro uživatele byla navýšena o 33 PB. Nové objektové úložiště s označením CL3 bylo vybudováno a zprovozněno v prostorách národního superpočítačového centra IT4Innovations, které je partnerem sdružení v národní e-infrastruktuře e-INFRA CZ. Více naleznete v oficiální tiskové zprávě.

Krátká nedostupnost služby ownCloud - 9. 9. 2021

Na službě ownCloud budeme 9. září 2021 ve večerních hodinách provádět nezbytnou údržbu databáze. Očekáváme proto nedostupnost v rozsahu několika minut. Omlouváme se za potíže.

Neplánovaný výpadek úložiště v Ostravě - 22. 6. 2021

Aktualizace 22.6. 11:25: úložiště v Ostravě je opět v plném provozu.

Ostravské datové úložiště du4.cesnet.cz se momentálně potýká s neplánovaným výpadkem. Výpadek se týká všech služeb tohoto úložiště včetně služby ownCloud a FileSender. Na odstranění závady se usilovně pracuje.

Omlouváme se za potíže.

Odstávka služby ownCloud a Filesender - 10.-11.6. 2021

Aktualizace, pátek 11. června, 15:00: Služby ownCloud a Filesender jsou opět v plném provozu.

Od čtvrtka 10.6.2021 od 17:00 do pátku 11.6.2021 odpoledne nebude dostupná služba ownCloud a Filesender. V rámci odstávky budeme provádět rozsáhlý upgrade obou služeb. Doporučujeme proto, abyste si potřebné soubory předem zasynchronizovali na své počítače. Dostupná nebude webová služba https://owncloud.cesnet.cz, ani synchronizace pomocí klientů.
Těšit se můžete mimo jiné na:

  • podrobnější řízení sdílení souborů a správy skupin
  • modernější webové rozhraní
  • řadu opravených chyb z předchozích verzí

Opětovné zprovoznění bude zveřejněno prostřednictvím tohoto kanálu.
Omlouváme se za komplikace a děkujeme za pochopení.

Neplánovaný výpadek úložiště v Ostravě - 9. 4. 2021

Aktualizace 10.4. 02:30: úložiště v Ostravě je opět v plném provozu. Za případné komplikace se omlouváme.

Ostravské datové úložiště du4.cesnet.cz se momentálně potýká s výpadkem napájení. Výpadek se týká všech služeb tohoto úložiště včetně služby ownCloud a FileSender. Na odstranění závady se usilovně pracuje.

Omlouváme se za potíže.

Neplánovaný výpadek služeb datových úložišť - 26. 1. 2021

Aktualizace 20:00: Úložiště DU5, CL1 a CL2 jsou opět v plném provozu. Omlouváme se za komplikace.

Momentálně evidujeme výpadek objektových datacenter CL1, CL2 a diskového pole DU5. Na odstranění závady usilovně pracujeme.

Omlouváme se za potíže.

Info - DU4 vs. soubory *.restored - 13. 1. 2021

Na hierarchickém úložišti DU4 v Ostravě došlo v páskové knihovně vlivem chyby páskové mechaniky k poškození jedné z replik dat na dvou datových páskách. Probíhá obnova dat ze záloh na jiných páskách. Obnovená data ukládáme na původní umístění, obnoveným souborům přidáváme příponu .restored. Obnovené soubory můžete přejmenovat na původní jméno, případně smazat, pokud již byl původní soubor přepsán novým obsahem a je čitelný (což doporučujeme ověřit). Pokud máte dotazy, kontaktujte uživatelskou podporu na adrese support@cesnet.cz.

Neplánovaný výpadek úložiště v Ostravě - 7. 12. 2020

Aktualizace 10:30: úložiště v Ostravě je opět v plném provozu. Za případné komplikace se omlouváme.

Momentálně evidujeme výpadek datového úložiště v Ostravě tj. du4.cesnet.cz. Na odstranění závady se usilovně pracuje.

Omlouváme se za potíže.

Plánovaná odstávka páskové knihovny v Ostravě (du4) - 25. 10. 2020

Aktualizace 21:00: úložiště v Ostravě je opět v plném provozu. Omlouváme se za případné komplikace.

Dne 25. 10. je plánovaná jednodenní odstávka od 9:00 -17:00 hodin. Budou provedeny nutné aktualizace a výměna HW pro budoucí bezproblémový provoz páskové knihovny na úložišti v Ostravě , tj. du4.cesnet.cz, v MetaCentru připojené jako ostrava2-archive. Úložiště bude stále dostupné, pokud jsou však vaše data odmigrovaná do pásek, nebude docházet k jejich zpětné migraci, což způsobí chybu čtení.

Za případné komplikace se omlouváme.

Plánovaná odstávka páskové knihovny v Ostravě (du4) - 31. 8. 2020

Aktualizace 13:00: úložiště v Ostravě je opět v plném provozu. Omlouváme se za komplikace.

Dne 31. 8. je plánovaná půldenní odstávka od 8:00 -13:00 hodin. Budou provedeny nutné aktualizace a výměna HW pro budoucí bezproblémový provoz páskové knihovny na úložišti v Ostravě , tj. du4.cesnet.cz, v MetaCentru připojené jako ostrava2-archive. Úložiště bude stále dostupné, pokud jsou však vaše data odmigrovaná do pásek, nebude docházet k jejich zpětné migraci, což způsobí chybu čtení.

Za případné komplikace se omlouváme.

Plánovaná odstávka páskové knihovny v Ostravě (du4) - 6. 4. 2020

Aktualizace 16:00: úložiště v Ostravě je opět v plném provozu. Omlouváme se za komplikace.

Dne 6. 4. je plánovaná jednodenní odstávka od 7:00 -17:00 hodin. Budou provedeny nutné aktualizace a výměna HW pro budoucí bezproblémový provoz páskové knihovny na úložišti v Ostravě , tj. du4.cesnet.cz, v MetaCentru připojené jako ostrava2-archive. Úložiště bude stále dostupné, pokud jsou však vaše data odmigrovaná do pásek, nebude docházet k jejich zpětné migraci, což způsobí chybu čtení.

Za případné komplikace se omlouváme.

Neplánovaný výpadek úložiště v Ostravě - 10. 3. 2020

Aktualizace 14:00: úložiště v Ostravě je opět v plném provozu. Omlouváme se za komplikace.

Momentálně evidujeme výpadek datového úložiště v Ostravě tj. du4.cesnet.cz. Na odstranění závady se usilovně pracuje.

Omlouváme se za potíže.

Finální stěhování dat uživatelů Metacentra z úložiště v Brně na úložiště v Ostravě - 1. 1. 2020

Dne 1.1.2020 jsme zahájili finální přesun dat uživatelů Metacentra z úložiště v Brně (du3) na úložiště v Ostravě (du4). V tuto chvíli není ze strany uživatelů vyžadována žádná akce. Celý přesun dat bude proveden administrátorsky. Pokud zjistíte, že jsou vaše data na úložišti v Brně nedostupná, byl přesun vašich dat již dokončen a najdete je na úložišti v Ostravě ve své domovské složce v adresáři „migrated_du3“.

Děkujeme za spolupráci

Plánovaná odstávka páskové knihovny v Ostravě (du4) - 18. 12. 2019

Aktualizace 17:00: úložiště v Ostravě je opět v plném provozu. Omlouváme se za komplikace.

Dne 18. 12. je plánovaná jednodenní odstávka od 9:00 -17:00 hodin. Budou provedeny nutné aktualizace a výměna HW pro budoucí bezproblémový provoz páskové knihovny na úložišti v Ostravě , tj. du4.cesnet.cz, v MetaCentru připojené jako ostrava2-archive. Úložiště bude stále dostupné, pokud jsou však vaše data odmigrovaná do pásek, nebude docházet k jejich zpětné migraci, což způsobí chybu čtení.

Za případné komplikace se omlouváme.

Neplánovaný výpadek úložiště v Ostravě - 10. 12. 2019

Aktualizace 17:00: úložiště v Ostravě je opět v plném provozu. Omlouváme se za komplikace.

Momentálně evidujeme výpadek datového úložiště v Ostravě tj. du4.cesnet.cz. Na odstranění závady se usilovně pracuje.

Omlouváme se za potíže.

Plánovaný výpadek úložiště CL1 a du5 v Jihlavě - 3. 12. 2019

Aktualizace 14:00: úložiště v Jihlavě jsou opět v plném provozu.

Dovolujeme si oznámit, že dne 3. 12. 2019 je od 10:00 do cca 18:00 plánována odstávka objektového úložiště CL1 a du5 v Jihlavě, tj. cl1.cesnet.cz a du5.cesnet.cz. Dodavatel bude provádět úpravu na systému UPS.

Omlouváme se za potíže.

Neplánovaný výpadek úložiště CL1 v Jihlavě - 13. 11. 2019

Aktualizace 17:00: úložiště v Jihlavě je opět v plném provozu. Omlouváme se za komplikace.

Momentálně evidujeme výpadek objektového úložiště v Jihlavě, tj. cl1.cesnet.cz. Na odstranění závady se usilovně pracuje.

Omlouváme se za potíže.

Neplánovaná odstávka datového úložiště v Ostravě (du4) - 21. 6. 2019

Aktualizace 15:55: úložiště v Ostravě je opět v plném provozu. Omlouváme se za komplikace.

Z provozních důvodů bylo nezbytné odstavit datové úložiště v Ostravě, tj. du4.cesnet.cz, v MetaCentru připojené jako ostrava2-archive. Odstávka se týká rovněž služeb ownCloud a FileSender. Jakmile bude vše vyřešeno, budeme vás informovat.

Neplánovaná odstávka páskové knihovny v Ostravě (du4) - 20. 6. 2019

Aktualizace 17:00: úložiště v Ostravě je opět v plném provozu. Omlouváme se za komplikace.

V důsledku poruchy bylo nezbytné odstavit páskovou knihovnu na úložišti v Ostravě , tj. du4.cesnet.cz, v MetaCentru připojené jako ostrava2-archive. Úložiště je stále dostupné, pokud jsou však vaše data odmigrovaná do pásek, nebude docházet k jejich zpětné migraci, což způsobí chybu čtení. Usilovně pracujeme na vyřešení problému.

Omlouváme se za potíže.

Neplánovaný výpadek úložiště v Jihlavě - 10. 4. 2019

Aktualizace 14:30: úložiště v Jihlavě je opět v plném provozu. Omlouváme se za komplikace.

V důsledku havárie napájení a motorgenerátoru jsme museli urgentně odstavit datové úložiště v Jihlavě, tj. du2.cesnet.cz, v MetaCentru připojené jako jihlava2-archive. Zatím nemáme detailnější informace o stavu napájení v budově, budeme informovat, jakmile se dozvíme více.

Omlouváme se za potíže.

Služby ownCloud + FileSender jsou opět v plném provozu - 1. 4. 2019

Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud a FileSender jsou opět v provozu.

Omlouváme se za komplikace.

Odstávka služby ownCloud + FileSender - 1. 4. 2019

Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud a FileSender mají neplánovaný dočasný výpadek. Na znovuzprovoznění usilovně pracujeme.

Děkujeme za pochopení a omlouváme se za komplikace.

Služby ownCloud + FileSender jsou opět v plném provozu - 29. 11. 2018

Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud a FileSender jsou opět v provozu.

Děkujeme za spolupráci.

Odstávka služby ownCloud + FileSender - 28. 11. 2018

Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud a FileSender mají právě plánovaný výpadek. Provádíme upgrade služby na nejnovější verzi a nezbytné změny v upořádání clusteru. Služby by měly být opět v provozu do čtvrtečního rána.

Děkujeme za pochopení a omlouváme se za komplikace.

Nová verze FileSenderu - 18. 10. 2018

Uvedli jsme do provozu novou a podstatně vylepšenou verzi systému pro předávání souborů FileSender.

Mezi nové vlastnosti patří:

  • lze zaslat více souborů naráz,
  • soubory lze do rozhraní FileSenderu přetáhnout myší,
  • podrobnější možnosti nastavení oznamovacích mailů,
  • jazyk webového rozhraní lze zvolit explicitně,
  • standardní expirace souborů je nastavena na deset dnů (většina uživatelů obdržené soubory stahuje téměř obratem), lze ji prodloužit až na třicet.

Systém je dostupný na https://filesender.cesnet.cz.

Služba ownCloud je opět v plné síle - 4. 9. 2018

Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud je v provozu.

Děkujeme za pochopení a omlouváme se za vzniklé nepohodlí.

Odstávka služby ownCloud - 4. 9. 2018

Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud má neplánovaný dočasný výpadek. Na znovuzprovoznění usilovně pracujeme.

Děkujeme za pochopení a omlouváme se za komplikace.

Odstávka služby ownCloud - 29. 8. 2018

Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud bude mít výpadky ve středu 29.8.2018 od 13:00 do 15:00 z důdovu změn na úrovni architetury.

Děkujeme za pochopení a omlouváme se za komplikace.

ownCloud - často kladené otázky - 26. 6. 2018

V souvislosti se změnou způsobu přihlašování do systému ownCloud bychom Vás rádi stručně upozornili na několik častých problémů a doporučili, jak jim předcházet.

Pro přihlášení po zprovoznění systému prosím použijte stejné přihlašovací údaje ze stejné instituce, kterou jste se do ownCloudu hlásili před odstávkou. Není třeba se obávat tlačítka „Registrovat“ v sekci „Nový uživatel“ v systému správy uživatelů. Není to vytvoření nového účtu v ownCloudu, pouze registrace k systému správy uživatelů, kterou je nutné provést. Není třeba se trápit registracemi dalších identit, to lze udělat kdykoli později.

Upřesněný návod najdete na https://du.cesnet.cz/cs/navody/owncloud/start#prvni_prihlaseni_k_e-infrastrukture_cesnet.

Pokud používáte klienta pro desktop, upozorňujeme, že je třeba alespoň verze 2.4.0 nebo novější, aby fungovalo přihlášení.

ownCloud opět v provozu - 22. 6. 2018

Služba ownCloud byla opět uvedena do provozu. ownCloud je nyní navázán na nový způsob přihlašování do e-infrastruktury CESNET (dosud přímo používal identity uživatelů z federace). Věnujte prosím pozornost poznámkám k těmto změnám.

Pokud jste již evidováni jako uživatelé e-infrastruktury, rozdíl patrně nepoznáte. Pokud jste ale z našich služeb používali výhradně ownCloud, nebo do něj přistupujete identitou, kterou nepoužíváte jinde v e-infrastruktuře CESNET, systém Vás provede „prvním přihlášením“. Je to pouze způsob, kterým podchytíme Vaši identitu do centralizovaných systémů, v ownCloudu samotném stále budete mít svá data i nastavení. Procedura je popsána v návodech na

https://du.cesnet.cz/cs/navody/owncloud/start#prvni_prihlaseni_k_e-infrastrukture_cesnet.

Dále se mění registrace klienta, nebude již používat zvláštní jméno a heslo, ale přihlášení přes webové rozhraní. Klienty bude proto nutné znovu zaregistrovat. Protokol WebDAV má specifická hesla. Opět odkážeme na návody:

https://du.cesnet.cz/cs/navody/owncloud/start#desktopovy_klient

https://du.cesnet.cz/cs/navody/owncloud/start#pristup_pres_protokol_webdav

Po spuštění systému se projevil problém některých mobilních klientů (Android, iOS), u kterých se nedaří registrace k uživatelskému účtu. Na jeho řešení intenzivně pracujeme a budeme informovat o vývoji. Omlouváme se, bohužel se toto chování nevyskytlo během testů.

Aktualizace 23. 6. 13:00: chyba mobilních klientů byla opravena, přihlášení z nich by se mělo podařit.

Odstávka služby ownCloud - 14. 6. 2018

Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud nebude dostupná od středy 20.6.2018 od 8:00 do pátku 22.6.2018 do večerních hodin. Doporučujeme proto, abyste si potřebné soubory předem zasynchronizovali na své počítače. Dostupná nebude webová služba https://owncloud.cesnet.cz/, ani synchronizace pomocí klientů.

Budeme provádět rozsáhlý upgrade služby ownCloud a zároveň migraci na nové úložiště v Ostravě. Tato operace by měla rovněž vyřešit zhoršenou dostupnost služby, kterou jsme pozorovali v minulých týdnech.

Jaké novinky můžete čekat?

  • ownCloud 10 provozovaný na clusterové architektuře
  • vyšší bezpečnost klientů: klientská aplikace se bude registrovat přímo přes web (bude nutno klienty znovu zaregistrovat)
  • pro připojení přes WebDAV budou samostatná speciální hesla
  • do webového rozhraní se bude možno přihlásit libovolnou identitou, kterou máte spojenou se svým účtem v e-infrastruktuře

Děkujeme za pochopení a omlouváme se za komplikace.

Změny Pravidel využití služby úložišť - 7. 6. 2018

Nová provozní pravidla úložišť přinášejí relativně drobné úpravy a upřesnění. Část z nich reaguje na současnou hysterii v důsledku nové legislativy o ochraně osobních údajů. Ani ty nepřinášejí faktické změny, pouze explicitně zachycují, jak služby úložišť již léta prezentujeme. Nová pravidla nabudou účinnosti 9. července 2018.

  1. Explicitně odkazujeme na Prohlášení o etickém a zodpovědném nakládání s daty, kterým jsme vázáni.
  2. Upřesňujeme, co je míněno dispozicí od správce VO v nakládání s daty uživatele, jehož členství expirovalo.
  3. Deklarujeme, že je odpovědností uživatele udržovat aktuální mailový kontakt, abychom mohli informovat o nutných provozních a bezpečnostních otázkách úložišť. Doporučujeme do systému správy uživatelů uvést i telefon, ten bychom použili pouze v urgentních případech.
  4. Na množící se dotazy upřesňujeme, že nad daty uživatelů úložišť neprovádíme žádné zpracování osobních údajů.
  5. A konečně explicitně deklarujeme, že úložiště nejsou určena k ukládání osobních údajů nebo dokonce medicínských dokumentací v otevřené podobě. Dle našeho právního názoru je možno taková data ukládat na úložiště silně šifrovaná na straně uživatele, doporučujeme však takové použití pro klid uživatele konzultovat s právním oddělením v instituci uživatele.

Aktualizace: problémy s přístupem ke službě ownCloud - 1. 6. 2018

Jak jsme dříve informovali, intenzivně řešíme problém se zvýšeným zatížením systému ownCloud, které se projevují častou nedostupností systému. Ukázalo se, že současné řešení dosáhlo svých limitů a provedené dílčí optimalizace nestačí současným požadavkům. Jedinou možností je systém co nejdříve přestěhovat na nový hardware. S tím bude spojeno rovněž povýšení na novou verzi a přechod na škálovatelnou architekturu. To by mělo vést k celkovému vyřešení situace.

Pro přestěhování systému je ale nezbytné připravit ještě řadu kroků, lze očekávat, že je bude možné zvládnout v průběhu následujících dvou týdnů. V brzké době také vyhlásíme termín odstávky, která je technologicky nezbytná pro závěrečnou fázi konzistentního přenosu značného množství uživatelských dat a nastavení na nový systém.

Stále platí naše doporučení používat namísto přístupu přes web primárně klienta systému ownCloud. Ten sice nebude v dobách zvýšené zátěže stabilně připojen k serveru, ale data sníženou rychlostí postupně zasynchronizuje.

Dovolujeme si uživatele požádat o trpělivost, celý proces vyžaduje kroky, které není možno urychlit.

Problémy s přístupem ke službě ownCloud - 16.5. 2018

V uplynulých dnech registrujeme problémy s přístupem ke službě ownCloud, které se projevují zejména pomalým načítáním přes webové rozhraní a ztrátami spojení v případě desktopového klienta. Na řešení tohoto stavu intenzivně pracujeme.

Problém spočívá v tom, že se od minulého týdne skokově a nečekaně zvýšila zátěž serverů, které jsou nyní přetíženy za hranici únosnosti. Stále pátráme po příčině a hledáme způsob, jak bychom situaci v krátkodobém horizontu zlepšili.

V každém případě budeme systém ownCloud stěhovat na nový výkonnější cluster na novém úložišti. To ovšem nelze provést dříve, než zhruba za dva až tři týdny, protože je k tomu nezbytné překopírovat uživatelská data, což při současném počtu souborů netriviální čas trvá. Přestěhování na nový hardware bude spojeno rovněž s upgradem na novější verzi a přinese celkové řešení této situace.

Za potíže s dostupností systému se omlouváme, jejich řešení považujeme za vysoce prioritní úkol.

V tomto okamžiku doporučujeme namísto přístupu na web preferovat klienta pro osobní počítače. Ten sice při současném zatížení nezůstane stabilně připojen k serveru, ale nižší než obvyklou rychlostí změněné soubory zasynchronizuje.

Výpadek diskové police v Plzni - 26. března 2018

Dovolujeme si informovat, že na úložišti v Plzni (du1.cesnet.cz) je dočasně nedostupná malá část dat v důsledku selhání jedné z polic MAID diskového pole. V současnosti čekáme na dodání náhradního dílu servisní organizací. Budeme informovat, jakmile budou data opět dostupná. Omlouváme se za vzniklé problémy.

Aktualizace: všechna data v Plzni jsou již dostupná, systém byl plně opraven.

Plánovaná odstávka úložiště v Brně - 7. prosince 2017

Hierarchické úložiště v Brně (*.du3.cesnet.cz, v MetaCentru /storage/brno5-archive) bude dnes 7. prosince 2017 v době od 9 do cca 18 hodin mimo provoz. Dodavatel systému bude provádět provádět údržbu páskové knihovny. Služby dalších úložišť v Plzni (du1.cesnet.cz) a Jihlavě (du2.cesnet.cz) nebudou dotčeny. Stejně tak se výpadek netýká služeb ownCloud a FileSender. Omlouváme se způsobené problémy a děkujeme za pochopení.

Nová provozní pravidla úložišť zveřejněna - 30. listopadu 2017

Nová provozní pravidla úložišť přinášejí změny v principech zacházení s daty. Data na datových úložištích budou klasifikována do dvou tříd, permanentní archivy a zálohy. S těmito typy dat se bude nakládat rozdílnými způsobem. Tento přístup bude aplikován pouze na nové úložné kapacity (aktuálně se týká Ostravy). Pravidla také odkazují na ustanovení pro nakládání s osobními údaji v e-infrastruktuře (to bylo třeba připravit v souvislosti s GDPR, General Data Protection Regulation). Nová pravidla budou platit od 1. ledna 2018.

10 000 uživatelů v ownCloudu - 19. října 2017

Ve čtvrtek 19. října 2017 jsme dosáhli 10 000 zaregistrovaných uživatelů systému https://owncloud.cesnet.cz a stále přibývají.

Nový certifikát jihlavských serverů - 1. srpna 2017

V úterý, 1. srpna 2017, byla provedena změna certifikátu na serverech *.du2.cesnet.cz (ftp.du2.cesnet.cz, …). Nový certifikát lze identifikovat následujícími fingerprinty:

      SHA256: Fingerprint=F8:3E:0E:0B:FC:95:D3:2C:E4:EE:FC:B5:6C:29:2F:DA:0A:22:8B:F4:82:B7:3D:14:40:CF:53:95:AE:9D:B6:17
      SHA1: Fingerprint=69:CD:DB:B5:07:E8:DF:8A:D9:B0:69:25:B4:B7:3A:C8:22:5C:3B:DE
      MD5: Fingerprint=0B:10:3C:84:BB:0F:CE:5F:40:C9:38:E8:F1:7C:CB:66

Certifikát byl podepsán těmito certifikačními autoritami.

Starý certifikát identifikovatelný pomocí fingerprintů:

      SHA256: AB:E3:6A:35:1E:46:90:6D:D5:E0:68:A4:C1:F6:E2:A4:02:29:FB:C3:1E:CF:C4:8E:C5:E5:81:B4:18:D9:61:19
      SHA1: 58:3C:C3:11:BC:EB:1B:D4:FA:DE:49:64:CB:3B:79:F6:A3:48:B6:B4
      MD5: 04:19:2D:A5:10:AB:0A:45:95:FF:B0:5A:70:36:A9:96

již není platný.

Výpadky úložiště v Jihlavě - 11. července 2017

V důsledku problémům s diskovým polem v Jihlavě (du2.cesnet.cz) může docházet ke kratším výpadkům služeb souborových systémů na tomto úložišti a v systému ownCloud. Na řešení problému pracujeme v součinnosti s dodavatelem zařízení.

Omlouváme se za problémy, o vývoji budeme informovat.

Aktualizace 14. července: problémy s polem byly zcela vyřešeny.

Nový certifikát plzeňských serverů - 11. července 2017

V úterý, 11. července 2017, byla provedena změna certifikátu na serverech *.du1.cesnet.cz (ftp.du1.cesnet.cz, …). Nový certifikát lze identifikovat následujícími fingerprinty:

      SHA256: AB:E3:6A:35:1E:46:90:6D:D5:E0:68:A4:C1:F6:E2:A4:02:29:FB:C3:1E:CF:C4:8E:C5:E5:81:B4:18:D9:61:19
      SHA1: 58:3C:C3:11:BC:EB:1B:D4:FA:DE:49:64:CB:3B:79:F6:A3:48:B6:B4
      MD5: 04:19:2D:A5:10:AB:0A:45:95:FF:B0:5A:70:36:A9:96

Certifikát byl podepsán těmito certifikačními autoritami.

Starý certifikát identifikovatelný pomocí fingerprintů:

      SHA256: 57:4D:1C:60:80:12:4E:F8:EE:16:10:15:A0:65:B8:C8:B5:D5:17:EA:38:6C:1F:DA:8C:AE:5D:C1:AE:DF:E8:CE
      SHA1: B1:A3:4F:68:56:83:A1:13:7C:F8:6F:AD:9E:1E:38:D0:59:C6:27:BC
      MD5: 38:A2:74:F7:2A:1F:10:11:52:87:BE:EC:4C:68:18:72

již není platný.

Přístup přes SSH klíče - 3. července 2017

Pokud používáte pro přístup k úložištím SSH veřejné klíče v souboru authorized_keys a zapsali jste je přímo na úložiště, je pravděpodobné, že Vám tyto klíče byly na úložišti přepsány v důsledku chyby systému pro správu uživatelů Perun.

Pokud tuto autentizační metodu nepoužíváte nebo pokud jste klíče na úložiště nevložili přímo, ale výhradně pomocí systému Perun, toto upozornění se Vás netýká. Rádi bychom Vás ujistili, že tato chyba neohrozila zabezpečení dat, došlo pouze k odříznutí jedné přístupové metody k úložišti.

Je-li toto sdělení pro Vás relevantní, dovolujeme si doporučit, abyste:

  • zkontrolovali zejména systémy, které na úložiště přistupují přes SSH klíče bez přímého zásahu uživatele (např. zálohovací stroje, servisní identity),
  • SSH klíče na úložiště zapisovali preferovaně pomocí systému Perun, nikoli ručně. To zajistí, že klíče budou distribuovány na všechny relevantní služby. Připravili jsme krátký návod, jak to udělat: https://du.cesnet.cz/cs/navody/perun/pridani_ssh_klice/start

Autoři systému Perun se omlouvají za způsobené problémy.

Výpadek úložiště v Jihlavě - 20. června 2017

Z důvodu závady je hierarchické úložiště v Jihlavě (*.du2.cesnet.cz, v MetaCentru /storage/jihlava2-archive) aktuálně nedostupné. Na opravách se pracuje a o dalším vývoji Vás budeme informovat.
Omlouváme se za problémy a děkujeme za pochopení.
Aktualizace 21. června 2017, 10:08: všechny systémy jsou opět v plném provozu.

Výpadek úložiště v Jihlavě a ownCloud - 30. března 2017

Na úložišti v Jihlavě (du2.cesnet.cz) došlo k havárii vnitřní síťové infrastruktury, která způsobila nedostupnost tohoto úložiště včetně služby ownCloud. Na nápravě ve spolupráci s dodavatelem systému intenzivně pracujeme. Omlouváme se za vzniklé problémy a o dalším vývoji budeme informovat.
Aktualizace: všechny systémy jsou pro uživatele v provozu. Protože problémy vnitřní sítě úložiště ještě trvají (a budou vyžadovat mj. výměnu hardwarových komponent), nelze vyloučit v nejbližší době krátké výpadky. Za problémy se omlouváme a děkujeme za pochopení.

Výpadky připojení Plzně - 24. února 2017

Dnes brzy ráno došlo k havárii potrubí s chladící vodou pro serverovnu se síťovým uzlem na ZČU v Plzni, serverovna musela být nouzově odstavena. Úložiště v Plzni (du1) bylo v ranních hodinách v provozu, nicméně nebylo dostupné po síti. Vzhledem k rozsahu závady a nezbytných závad lze očekávat občasnou nedostupnost úložiště v Plzni i během víkendu. Kolegové v Plzni intenzivně pracují na vyřešení situace. Data na úložišti nejsou závadou nijak ohrožena. Za problémy se omlouváme.

Uživatelská aplikace pro kontrolní součty - Hasher - 1. ledna 2017

Pro zvýšení důvěryhodnosti a bezpečnosti uložení dat na našich úložištích v Jihlavě a Brně (du2 a du3) jsme uvedli do provozu systém, který co nejdříve po nahrání na úložiště spočítá kontrolní součty uložených souborů. Uživatelé mohou tyto součty zkontrolovat pomocí aplikace Hasher. V tuto chvíli je aplikace dostupná po přihlášení na úložiště pomocí ssh. V průběhu roku 2017 plánujeme rovněž uvolnění aplikace Hasher pro použití na vašich lokálních strojích. Systém lze použít rovněž pro kontrolu integrity dat již během nahrávání na úložiště. Je možné nejdříve lokálně napočítat například MD5 kontrolní součet, po nahrání na úložišti použít aplikaci Hasher a výsledné kontrolní součty porovnat. Návod k použití aplikace Hasher naleznete v detailní dokumentaci.

Drobné úpravy provozních pravidel datových úložišť vstupujících v platnost od 15.1.2017

Ke dni 15.1.2017 vejde v platnost nová verze provozních pravidel datových úložišť. Změny jsou jen drobné, zahrnují zejména - odkaz na novou politiku přístupu k infrastruktuře (která se sama mění pouze formulačně, nikoli však významem) - lepší formulaci role správce VO při nakládání s daty expirovaných uživatelů - explicitní uvedení, že agregované provozní statistiky můžeme (často totiž musíme) používat ve výkaznictví projektů, ze kterých jsme financováni - drobné formulační úpravy
Nová pravidla naleznete zde.

Krátká odstávka úložiště v Jihlavě - 13. října 2016

Dovolujeme si Vás informovat, že z důvodu neodkladné opravy diskového pole bude hierarchické úložiště v Jihlavě (*.du2.cesnet.cz, v MetaCentru /storage/jihlava2-archive) pro uživatele nedostupné ve čtvrtek 13. října 2016 od 13 do cca 15 hodin.

Služby dalších úložišť v Plzni (du1.cesnet.cz) a Brně (du3.cesnet.cz) nejsou dotčeny. Výpadek se rovněž netýká služby FileSender ani ownCloud.

Omlouváme se způsobené problémy a děkujeme za pochopení.

Nový certifikát brněnských serverů - 10. října 2016

V pondělí, 10. října 2016, byla provedena změna certifikátu na serverech *.du3.cesnet.cz (ftp.du3.cesnet.cz, …). Nový certifikát lze identifikovat následujícími fingerprinty:

   SHA256: 38:1A:D6:E6:78:66:5D:E9:65:2B:1A:FC:D8:35:9A:2E:A4:DF:1C:81:2A:19:CB:CF:E3:2B:C7:0B:B4:F2:E3:09
   SHA1: 05:C2:15:31:C2:FB:0B:4C:D3:C5:A8:E0:8F:B8:D6:F4:0E:D8:A7:C7
   MD5: 24:D3:ED:02:3C:A1:0A:B0:F8:48:C4:45:EF:BF:BF:B9

Certifikát byl podepsán těmito certifikačními autoritami.

Starý certifikát identifikovatelný pomocí fingerprintů:

   SHA256: 0A:40:1A:35:98:9D:0A:6A:FD:7E:89:D7:98:E5:28:C2:0D:A9:EB:16:63:2B:0B:08:0C:80:C6:83:38:E8:D5:25
   SHA1: B2:3C:64:F8:1D:23:43:F2:96:40:15:E2:D0:1E:33:41:16:E7:9B:70
   MD5: C9:82:97:07:31:D6:E6:43:FA:85:AA:81:03:1C:F1:53

již není platný.

Nový certifikát jihlavských serverů - 23. srpna 2016

V úterý, 23. srpna 2016, byla provedena změna certifikátu na serverech *.du2.cesnet.cz (ftp.du2.cesnet.cz, …). Nový certifikát lze identifikovat následujícími fingerprinty:

   SHA256: B0:01:15:C7:54:61:AC:6A:4C:AE:68:65:D8:C4:6E:B6:D7:4A:2A:FD:79:63:B1:64:1D:26:4D:6F:7D:0E:2F:E5
   SHA1: 18:2D:DE:E8:A4:81:EE:FA:9F:A2:B8:8F:22:20:8A:3D:17:F7:50:7A
   MD5: 3D:AA:DC:82:92:D8:AA:68:53:19:CC:23:4F:F5:59:67

Certifikát byl podepsán těmito certifikačními autoritami.

Starý certifikát identifikovatelný pomocí fingerprintů:

   SHA256: 93:09:B9:53:17:BC:54:73:8E:01:7B:23:76:2F:73:F5:68:7A:CE:31:9B:62:B7:A6:4A:90:FD:8A:14:23:A5:39
   SHA1: A4:AB:A3:3B:C3:06:91:48:27:32:E4:AE:B7:94:96:C0:05:DA:01:34
   MD5: 57:AF:60:6D:91:5E:12:39:4F:FD:00:04:32:4D:80:6A

již není platný.

Odstávka plzeňských služeb - 21. července 2016

Dovolujeme si Vás informovat, že na hierarchickém úložišti v Plzni (*.du1.cesnet.cz, v MetaCentru /storage/plzen2-archive) proběhne ve čtvrtek 21.7.2016 v době od 9:30 hodin odstávka z důvodu opravy diskového pole. Předpokládané trvání výpadku je cca 4 hodiny.

Výpadek zahrnuje služby: přístup k souborovým systémům úložiště, FileSender, dCache, Accounting

Děkujeme za pochopení a omlouváme se za potíže.

ownCloud je opět v provozu - 15. června 2016

Služba ownCloud je opět v provozu. Pokud máte spuštěného klienta na desktopu nebo mobilním zařízení, měl by se automaticky se připojit.

Během odstávky byl ownCloud povýšen na verzi 8.2.5, který primárně řeší bezpečnostní problémy, jejichž podrobný seznam najdete na https://owncloud.org/changelog

Z důvodu nečekaných problémů se bohužel doba odstávky oproti původním předpokladům protáhla. Omlouváme se za potíže a děkujeme za pochopení.

Nový certifikát plzeňských serverů - 15. června 2016

V středu, 15. června 2016, byla provedena změna certifikátu na serverech *.du1.cesnet.cz (ftp.du1.cesnet.cz, …). Nový certifikát lze identifikovat následujícími fingerprinty:

   SHA256: 57:4D:1C:60:80:12:4E:F8:EE:16:10:15:A0:65:B8:C8:B5:D5:17:EA:38:6C:1F:DA:8C:AE:5D:C1:AE:DF:E8:CE
   SHA1: B1:A3:4F:68:56:83:A1:13:7C:F8:6F:AD:9E:1E:38:D0:59:C6:27:BC
   MD5: 38:A2:74:F7:2A:1F:10:11:52:87:BE:EC:4C:68:18:72

Certifikát byl podepsán těmito certifikačními autoritami.

Starý certifikát identifikovatelný pomocí fingerprintů:

   SHA256: CA:B0:8F:CD:98:14:9D:02:15:3B:94:9B:B2:93:6E:D0:38:82:4E:7C:BB:56:B2:ED:DB:01:B0:4E:43:A2:45:00
   SHA1: A8:90:63:33:2E:E4:9B:03:13:1A:55:ED:FE:B8:B6:A4:F5:C2:4B:A6
   MD5: E9:5D:87:CE:B3:C1:FB:6C:1E:8F:8D:D6:34:D9:A1:04

již není platný.

Odstávka ownCloudu - 15. června 2016

Dovolujeme si oznámit, že služba ownCloud bude nedostupná ve středu 15. 6. 2016 v době od 9 hodin z důvodu nezbytného bezpečnostního updatu serveru. Předpokládané trvání výpadku je cca 2 hodiny.

Děkujeme za pochopení a omlouváme se za potíže.

ownCloud - nekompatibilní klienti - 1. března 2016

Pokud používáte ownCloud, dovolujeme si Vás upozornit, že z důvodu upgradu ownCloud serveru na osmou řadu, který jsme provedli 20. února 2016, jsou nyní klienti nížší verze než 1.7 nekompatibilní. V případě, že provozujete na nějakém zařízení starou verzi klienta, doporučujeme provést aktualizaci.

Klient obvykle přímo nabízí aktualizaci, jakmile je zveřejněna nová verze. Klienta můžete také stáhnout ze stránek https://owncloud.org/install/#install-clients .

Pokud máte jakékoli dotazy, kontaktujte nás prosím na adrese support@cesnet.cz.

ownCloud je opět v provozu - 20. února 2016

Služba ownCloud je opět v provozu. Pokud máte spuštěného klienta na desktopu nebo mobilním zařízení, automaticky se připojí.

Je možno používat aktuální verzi klienta, jako je například 2.1 nebo 2.1.1, problém s přístupovými právy k lokálním souborům je vyřešen.

Server byl povýšen na verzi 8.2.2. Z uživatelsky viditelných novinek vybíráme:

  • server je kompatibilní s nejnovějšími klienty 2.1 a 2.1.1,
  • srozumitelnější webové uživatelské rozhraní,
  • smazané soubory jsou nyní organizovány po složkách,
  • ownCloud umožňuje sdílení dat s uživateli z jiných instancí ownCloudu – máte-li zájem sdílet soubory s uživatelem jiného ownCloudu, napište nám, abychom dohodli s jeho správcem základní nastavení a povolení takového sdílení,
  • přes webové rozhraní lze nastavit, jaké chcete od ownCloudu dostávat notifikace (např. o nasdílení souboru) a jak mají být agregovány,
  • a mnoho dalších oprav chyb a drobných vylepšení, jejichž podrobný seznam najdete na https://owncloud.org/changelog/ (rozdíly popsané u řad 7 a 8).

Odstávka ownCloudu 17. února - 21. února 2016

Dovolujeme si oznámit, že budeme provádět rozsáhlý upgrade serveru. Služba ownCloud nebude dostupná od středy 17. 2. 2016 cca od 9 hodin nejpozději do neděle 21. 2. Doporučujeme proto, abyste si potřebné soubory zasynchronizovali na své počítače.

O ukončení odstávky Vás budeme opět touto cestou informovat.

Pokud máte jakékoli dotazy, kontaktujte nás prosím odpovědí na tento mail na adresu support(at)cesnet.cz.

Toto oznámení bylo rozesláno všem uživatelům služby ownCloud, jejichž domovská instituce poskytuje korektně mailové adresy do federace identit.

Děkujeme za pochopení a omlouváme se za potíže.

5000 uživatelů v ownCloudu - 4. února 2016

Ve čtvrtek 4. února 2016 jsme dosáhli 5000 aktivních uživatelů systému https://owncloud.cesnet.cz a stále přibývají.

Výpadek úložiště v Jihlavě - 27. října 2015

Ve včerejších večerních hodinách došlo k výpadku úložiště v Jihlavě (du2.cesnet.cz), který postihl jak služby souborových systémů, tak i službu ownCloud. Na nápravě od té doby intenzivně pracujeme a omlouváme se za problémy.

Update: Všechny služby jsou opět funkční.

Odstávka ownCloudu 9. září - 7. září 2015

Ode dne 9. září 2015 budeme provádět nezbytnou aktualizaci serveru owncloud.cesnet.cz. Služba ownCloud nebude pro uživatele dostupná od 9. září cca 8:30 ráno. Zprovoznění služby očekáváme nejpozději 10. září odpoledne.

Po dobu odstávky nebude dostupné webové rozhraní služby ani synchronizace souborů mezi zařízeními. Doporučujeme Vám proto před tímto termínem aktualizovat soubory, které budete po dobu odstávky potřebovat, na lokální počítače.

Omlouváme se za vzniklé nepohodlí. Jiné služby datových úložišť CESNET nebudou dotčeny.

ownCloud - pozor na klienty 1.8.1 a starší - 24. července 2015

Pokud používáte ownCloud, dovolujeme si Vás upozornit, že důrazně nedoporučujeme k synchronizaci na osobních počítačích používat verze 1.8.1 a starší ownCloud klienta pro Windows, Linux a OS X. Obsahují totiž chybu, která se sice projevuje občas, ale může ohrozit integritu souboru během kopírování na serveru. Nové verze klienta (1.8.3 a novější) tím postiženy nejsou. Problém se netýká klientů pro mobilní zařízení.

Klient obvykle přímo nabízí aktualizaci, jakmile je zveřejněna nová verze.
Klienta můžete také stáhnout ze stránek
https://owncloud.org/install/#install-clients .

Pokud máte jakékoli dotazy, kontaktujte nás prosím odpovědí na tento mail na adresu support@cesnet.cz.

Toto oznámení jsme rovněž rozeslali mailem uživatelům ownCloudu, jejichž domovská instituce korektně poskytuje mailové adresy ve federaci.

Nový certifikát plzeňských serverů - 2. června 2015

V úterý, 2. června 2015, byla provedena změna certifikátu na serverech store[1-6].du1.cesnet.cz. Nový certifikát lze identifikovat následujícími fingerprinty:

   SHA256: CA:B0:8F:CD:98:14:9D:02:15:3B:94:9B:B2:93:6E:D0:38:82:4E:7C:BB:56:B2:ED:DB:01:B0:4E:43:A2:45:00
   SHA1: A8:90:63:33:2E:E4:9B:03:13:1A:55:ED:FE:B8:B6:A4:F5:C2:4B:A6
   MD5: E9:5D:87:CE:B3:C1:FB:6C:1E:8F:8D:D6:34:D9:A1:04 

Certifikát byl podepsán těmito certifikačními autoritami.

Starý certifikát identifikovatelný pomocí fingerprintů:

   SHA1: 41:6C:8B:9A:8E:50:57:1D:28:31:D6:92:E4:6D:45:3C:29:B1:9E:85
   MD5: FF:72:04:48:33:75:B8:BE:46:27:D6:CC:0B:C9:4A:D5

již není platný.

ownCloud - pozor na klienty pro PC verze 1.8.0 - 24. dubna 2015

Pokud používáte ownCloud, dovolujeme si Vás upozornit, že důrazně nedoporučujeme k synchronizaci na osobní počítače používat poslední verzi ownCloud klienta 1.8.0. Obsahuje totiž chybu, která se sice projevuje občas, ale která způsobí na osobním počítači smazání lokální kopie dat. Přestože je to chyba nepříjemná, ztráta dat nehrozí, jak níže vysvětlíme.

Jak postupovat.

Verzi klienta zjistíte v Nastavení (Settings) - Obecné (General). Pokud provozujete jinou verzi klienta, než 1.8.0, je vše v pořádku (jen si verzi 1.8.0 neinstalujte).

Tato chyba má být rovněž opravena ve verzi 1.8.1, ta nicméně ještě nebyla vydána.

Namísto klienta 1.8.0 ale nainstalujte např. verzi 1.7.1 ze stránek https://owncloud.org/changelog/desktop/

Pokud klient 1.8.0 smazal nějaké lokální soubory, nebo jste pozorovali jiné problémy se synchronizací, můžete také vynutit plnou resynchronizaci lokální kopie dat následujícím postupem:

  1. zastavte a odinstalujte klienta 1.8.0
  2. v hlavním adresáři ownCloudu se nachází soubor .csync_journal.db, ten přesuňte mimo adresář ownCloudu nebo přejmenujte (pokud jej chcete ponechat pro nás k případné analýze; jinak jej můžete smazat)
  3. nainstalujte klienta verze 1.7.1 ze stránek https://owncloud.org/changelog/desktop/ a spusťte jej
  4. do lokálního adresáře se zasynchronizuje stav na serveru – tato operace může trvat v závislosti na objemu dat i několik hodin
  5. pro jistotu zkontrolujte rovněž obsah „koše“ ve webovém rozhraní ownCloudu (tlačítko Smazané soubory)

Proč nehrozí ztráta dat:

  1. klient s touto chybou smaže pouze _lokální_ kopii dat na osobním počítači, data na serveru zůstanou
  2. i skutečné mazání souborů na ownCloudu serveru se realizuje tak, že se soubor pouze přesune do koše, který je dostupný např. přes webové rozhraní (tlačítko Smazané soubory) a uživatel si soubory může sám obnovit
  3. veškerá data v ownCloudu jednou denně zálohujeme

Pokud máte jakékoli dotazy, kontaktujte nás na support@cesnet.cz.

Toto oznámení jsme rovněž rozeslali mailem uživatelům ownCloudu, jejichž domovská instituce korektně poskytuje mailové adresy ve federaci.

Nová provozní pravidla - 18. prosince 2014

Nová provozní pravidla úložišť ošetřují případ, kdy uživatel neprodlouží členství ve virtuální organizaci nebo ztratí přístup k federaci, ale předtím, než členství ztratil, si nezkopíroval svá data. V takovém případě uživateli data jednorázově vydáme. Je to jediná změna, která nejspíš nebude potřeba příliš často, ale rádi ujistíme naše uživatele i takto formálně, že to lze udělat. Nová pravidla budou platit od února 2015.

Nový web Datových úložišť - 29. října 2014

Spustili jsme nový web datových úložišť. S tím došlo rovněž k úpravě struktury odkazů, nová forma je jednodušší a lidsky čitelnější. Pokud máte v záložkách přímé odkazy návody, aktualizujte si je. Slibujeme ale, že při dalších úpravách už budeme dělat vše pro to, aby odkazy zůstaly zachovány.

Mimochodem, počet uživatelů ownCloudu už přesáhl 2000, přesněji je to dnes 2131.

1000 uživatelů v ownCloudu - 30. června 2014

V pondělí 30. června 2014 jsme dosáhli tisíce aktivních uživatelů systému https://owncloud.cesnet.cz a stále přibývají.

Nová provozní pravidla úložišť zveřejněna - 13. června 2014

Nový text provozních pravidel datových úložišť byl zveřejněn. Začnou platit za tři měsíce, do té doby je v platnosti stávající verze. Pravidla byla upravena zejména s ohledem na praxi zacházení s virtuálními organizacemi.

ownCloud - Cloudové úložiště na CESNETu - 11. dubna 2014

ownCloud je služba pro ukládání, synchronizaci a sdílení souborů, plně provozovaná na úložištích sdružení CESNET. Poskytuje webové rozhraní pro přístup k datům, synchronizaci dat mezi počítači a mobilními zařízeními. Přístup ke službě je navázán na federaci identit.

Dokumentaci najdete v sekci návodů. Doporučujeme nahlédnout do dokumentace, najdete tam odkaz na mobilní klient zdarma, stejně jako instrukce pro jeho nastavení.

Účet si vytvoříte a pro přístup ke službě samotné použijte https://owncloud.cesnet.cz.

Nový certifikát plzeňských serverů - 15. února 2014

V pondělí, 15. února 2014, byla provedena změna certifikátu na serverech store[1-6].du1.cesnet.cz. Nový certifikát lze identifikovat následujícími fingerprinty:

   MD5: FF:72:04:48:33:75:B8:BE:46:27:D6:CC:0B:C9:4A:D5
   SHA1: 41:6C:8B:9A:8E:50:57:1D:28:31:D6:92:E4:6D:45:3C:29:B1:9E:85

Certifikát byl podepsán těmito certifikačními autoritami.

Starý certifikát identifikovatelný pomocí fingerprintů:

   MD5: 10:3A:1E:0E:0F:8B:DE:8F:40:E4:6D:3E:D3:6F:D6:F6
   SHA1: CF:51:14:E6:79:BD:CA:9B:09:6D:F7:DF:7C:CC:95:AA:FE:E5:A2:BC

již není platný.

Slavíme druhý PB v Plzni - 25. 10. 2013

Dnes byla překonáno další „hezké“ číslo: úložiště v Plzni spravuje již 2 PB uložených dat, což představuje obsazení 1001 pásek.

Nová služba GlobusOnline - 14. srpna 2013

Jedná se službu pro kopírování velkého objemu dat na velké vzdálenosti za pomocí webového rozhraní. Data můžete přenášet mezi Vašim home adresářem v datových úložištích CESNET a mezi jiným vzdáleným úložištěm podporující GlobusOnline, případně Vaší pracovní stanicí/notebookem s nainstalovanym klientem.

Více se můžete dočíst v návodu.

Zpřístupnění úložiště pro uživatele MetaCentra - 8. července 2013

Uživatelé MetaCentra dostali přímý přístup k datovému úložišti v Plzni. Úložiště je připojeno na všechny stroje MetaCentra. Uživatelům MetaCentra bude úložiště sloužit jako prostor pro odkládání cenných archivních dat.

Přidání další migrační politiky do VO Storage - 19. června 2013

Do zdrojů dostupných ve virtuální organizaci Storage jsme přidali datový prostor s migrační politiku tape_tape. Migrační politika určuje, na jakou vrstvu úložiště budou data uložena a za jakých okolností se to má změnit.

Uživatelům z VO Storage (včetně stávajících) byl odkaz do tohoto prostoru přidán do domovských adresářů. Dosavadní politika cache_tape se hodí převážně pro odkládání živějších drobných dat. Prostor tape_tape je vhodný pro ukládání osobních záloh a archivů, ke kterým se přistupuje zřídka. Diskový prostor v politice tape_tape také umožňuje nastavit větší kvóty pro pohodlnější práci s objemnými daty. Pokud uživateli nebude vyhrazená kvóta stačit, na požádání ji změníme.

Podrobné informace najdete v popisu migračních politik.

Změna shellu pro ssh přístup - 16. dubna 2013

Shell pro ssh přístup k úložišti v Plzni jsme změnili na bash. Hlavními výhodami jsou

  • není třeba volat ssh pro každý příkaz, který chcete provést,
  • lze používat spojení výstupu příkazu na vstup jiného (trubka, pipe).

Pokud používáte ssh přístup k úložišti ve skriptech, není třeba nic měnit. Nové nastavení je ale uživatelsky přívětivější.

Detailní popis ssh přístupu najdete v návodu.

Aplikace HPN-SSH patche a dostupnost návodu - 28. března 2013

Nyní plně podporujeme HPN-SSH patch, který byl již dříve nasazen na našich serverech. Patch přináší vyšší rychlost přenosů pomocí protokolu SSH. Zlepšení můžete pozorovat i bez aplikace patchů na Vaší straně, nejlepších výsledků však dosáhnete při použití upraveného SSH klienta, kdy se automaticky začne používat paralelní AES šifrování.

Jelikož jsou protokoly rsync, SCP i SFTP tunelovány skrz SSH, zrychlení se projeví i u těchto protokolů.

Update: Z důvodu nestability HPN patche, která nastala v některých případech, jsme se rozhodli patch odebrat z SSH binárek.

Rekonfigurace diskových polí na HSM v Plzni - 28. února 2013

Provedli jsme rozsáhlou rekonfiguraci diskových polí na úložišti v Plzni. Změnilo se umístění domovských adresářů a také adresářů jednotlivých virtuálních organizací.

Doporučujeme uživatelům, aby se seznámili s novou strukturou, která je popsána ve speciálním návodu. Uživatelé nyní mají jasný přehled o migračních politikách pro umístění dat.

Poslední úprava:: 18.09.2024 09:19