cs:navody:faq:start

Toto je starší verze dokumentu!


FAQ - často kladené otázky

Co dělat, pokud se objeví problémy?

Můžete se obrátit na technickou podporu CESNETu:
support(zavináč)cesnet.cz

Obecné otázky

Zapomenuté heslo pro přístup k úložišti

Popis problému: Zapomněl jsem heslo, které jsem si nastavil pro přístup ke službě datových úložišť (Přihláška do VO).

Řešení: Nové heslo pro přístup na úložiště CESNET lze nastavit na stránce v Perunovi. Zde se musíte nejprve přihlásit přihlašovacími údaji své instituce a následně budete přesměrováni na formulář pro resetování hesla. Změna se týká většiny virtuálních organizací v e-infrastruktuře. Tímto formulářem změníte např. i heslo do MetaCentra. Pro přístup k formuláři pro změnu se přihlašte pomocí federace (případně hostelu).

Pokud se registrujete do VO Storage a registrační proces se nezeptal na heslo, je pravděpodobné, že máte nebo jste měl účet v MetaCentru. Pokud si původní heslo již nepamatujete, změníte ho na odkazu výše.

Timeoutující spojení

Popis problému: Spojení k datovému úložišti mi stále timeoutuje, proč je tomu tak?

Řešení: Datová úložiště používají architekturu HSM (Hierarchical Storage Management). Zde může z důvodu nečinnosti dojít k odmigrování dat na nižší (pomalejší) vrstvu, což ve výsledku způsobí pomalejší manipulaci s těmito daty, jelikož je nutné před přístupem k nim data přesunout zpět na vyšší vrstvu. Tato zpoždění se v aplikaci mohou projevovat timeoutem.

Abyste úspěšně stáhli soubor(y), tak si u dané aplikace prosím změňte nastavení timeoutu podle návodu u jednotlivých aplikací. V závislosti na aplikaci, může také docházet k opětovné zobrazení výzvy pro zadání hesla. V tomto případě zvolte volbu pro zapamatování jména a hesla.

Sloučení více identit do jedné

Popis problému: Při vyplňování přihlášky do virtuální organizace jsem dostal hlášku, že v systému Perun již existuje uživatel se stejným jménem a jsem to já. Jak mám postupovat?

Řešení: Pokud disponujete minimálně dvěma identitami z různých institucí a chcete pro přístup do systému správy uživatelů (Perun) používat libovolnou z nich s tím, že z pohledu systému Perun se budou jevit, jako jedna a tatáž, nehledě na to, kterou identitu zrovna použijete, musíte provést jejich sloučení (konsolidaci).

Návod níže je popsán pro dvě smyšlené identity - 4352@hostel.cz a jura03@fel.cvut.cz. Pokud jích máte více, budete muset postup opakovat dle potřeby.

  1. Přihlaste se pomocí Hostel identity
  2. Vyberte možnost sloučení s identitou v eduID.cz (případně jinou dle potřeby)
  3. Z nabízených institucí vyberte FEL ČVUT a přihlaste se

Pokud proběhlo vše v pořádku, můžete nyní pro přístup do systému Perun použít 4352@hostel.cz nebo jura03@fel.cvut.cz. Z pohledu systému se budou jevit jako jedna a tatáž identita. V případě výskytu komplikací, se prosím obraťe na technickou podporu: support(zavináč)cesnet.cz

Odhlášení z webových federovaných služeb

Popis problému: Chci se bezpečně odhlásit od všech federovaných služeb. Jak toho docílím?

Řešení: Pokud se přihlašujete za pomoci účtu v eduID.cz k webovým službám (ownCloud, FileSender …) a po skončení práce se od služby chcete bezpečně odhlásit, musíte ještě ukončit webový prohlížeč.

Odhlášení z aplikace totiž neznamená odhlášení z kontextu federace eduID.cz. Je možné, že po určitou dobu bude možné přihlásit se do aplikace bez nutnosti autentizace (zadávání uživatelského jména a hesla). Proto, pokud k vašemu počítači mají přístup i jiní lidé, doporučujeme pro jistotu ukončit prohlížeč. Tímto dosáhnete jistého odhlášení ze vsěch aplikací, které jste navštívili v rámci federace eduID.cz.

Přehled protokolů a služeb

Popis problému: Ztrácíte se v množství protokolů a služeb? Nevíte který je pro vaše použití výhodnější?

Řešení: Přehled protokolů a služeb s jejich doporučeními

Nevíte na kterou adresu se připojit?

Popis problému: Nevím, jakou mám použít adresu pro přístup k úložišti pro mnou zvolenou službu.

Řešení:

Služby jsou provozovány pod IPv4 a IPv6.
ownCloud
Adresa služby je: https://owncloud.cesnet.cz
FileSender
Adresa služby je: https://filesender.cesnet.cz
Globus
DU4 Ostrava ducesnet#du4
DU5 Jihlava ducesnet#du5
Služba Globus na na DU5 není zatím na IPv6 provozována.
FTP/FTPS
DU4 Ostrava ftp.du4.cesnet.cz
DU5 Jihlava ftp.du5.cesnet.cz
rsync, SCP/SFTP, SSH
DU4 Ostrava ssh.du4.cesnet.cz
DU5 Jihlava ssh.du5.cesnet.cz
NFS
DU4 Ostrava nfs.du4.cesnet.cz
DU5 Jihlava nfs.du5.cesnet.cz
Samba
DU4 Ostrava samba.du4.cesnet.cz
DU5 Jihlava samba.du5.cesnet.cz
S3

Neznámé adresáře v adresářové struktuře na úložišti

Popis problému: Po přihlášení na úložiště a vylistování adresáře vidím soubory a adresáře, které jsem nevytvářel. Kde se vzaly?

Řešení: Ve vašem domovském adresáři na vzdáleném úložišti jsou podadresáře představující migračni politiky. Je velmi důležitě se seznámit s touto adresářovou strukturou před nahráváním dat.

Jak se zachází s daty na úložišti?

Popis problému: Zajímalo by mne, co se stane s mými daty po nahrání na úložiště.

Řešení: Pokud vás zajímá podrobnější popis zacházení s daty v rámci datového úložiště, navštivte prosím tuto stránku.

Množství uložených dat

Popis problému: Jak zjistím informace o kvótě a množství uložených dat?

Řešení: Pro zjištění množství uložených dat můžete využít službu Accounting.

ownCloud

Doporučujeme nepoužívat prohlížeč Internet Explorer 11, nefunguje v něm správně JavaScript nutný pro chod webového rozhraní.

Prohlížeč Internet Explorer 6 používá SSLv3, u něhož byla nalezena zranitelnost. Z důvodů zachováni bezpečnosti, naše servery vyžadují TLSv1.0 a vyšší. Je tedy nutné použít prohlížeč, který nepoužívá SSL, ale TLS.

CSRF check failed při přihlášení přes webové rozhraní

Popis problému: Chybové hlášení CSRF dostanete vždy, pokud mezi přístupem na přihlašovací stránku a následým přihlášením uplyne delší doba, při které dojde k vypršení platnosti tokenu. Jedná se o bezpečnostní prvek proti útokům.

Řešení: Zavřít aktivní okno a znovu jít na přihlašovací stránku. V případě opakování by mělo pomoci spuštění nové instatnce internetového prohlížeče. Problém nastane pokud jdete na ownCloud předchozím linkem s plným zněním, tz. včetně vyplnění uživatele a taktéž si nesete starý token. Vcházejte na ownCloud pouze přes https://owncloud.cesnet.cz/

Opakující se žádost o autorizaci desktopového klienta

Popis problému: Po každém restartu mého systému se po přihlášení otevře okno webového prohlížeče, kde se musím příhlásit a autorizovat desktopového klienta ownCloud.

Řešení: Tento problém je spojený s ukládáním tokenu desktopového klienta do vašeho systému. Pokud klient naběhne dříve než subsystémy odpovědné za uložení přístupového klientského tokenu, požádá ownCloud klient o pětovnou autorizaci.

V případě systému Linux je nezbytné využívat službu Keyring příslušného prostředí (např. GNOME Keyring, MATE Keyring, apod.), i tak však můžete narazit na to, že se klient spustí dříve než příslušný Keyring. V případě systému Windows se jedná o podobnou chybu. Tento problém bude vyřešen v nové verzi desktopového klienta.

Nevidím moje data po přihlášení přes webové rozhraní

Popis problému: Přihlásil jsem se do webového rozhraní ownCloud pomocí mé univerzitní identity a nevidím má data.

Řešení: Pravděpodobný problém spočívá v tom, že jste se do služby ownCloud přihlásil jinou identitou než při prvním přihlášení. V případě, že máte identity u více organizací, pak se pro každou z nich vytvoří nový účet v ownCloudu. V tomto případě je nezbytné Vaše identity sloučit, čímž docílíte toho, že po přihlášení buď jednou, nebo druhou uvidíte stále stejná data. Pro sloučení identit pro službu ownCloud nás prosím kontaktujte na: support(zavináč)cesnet.cz

Po nahrání souboru přes webové rozhraní jej nikde nevidím

Popis problému: Po přihlášení do webového rozhraní ownCloud jsem nahrál soubor: Po skončení uploadu jej nemohu nikde nalézt.

Řešení: Aktuálně lze nahrávat jeden soubor přes webové rozhraní maximálně po dobu 4 hodin. Jestliže nahráváte soubor přes desktopového klienta, pak toto omezení neplatí, tudíž prosím pro nahrání objemnějších souborů použijte desktopového klienta viz sekce Desktopový klient.

Problém s připojením desktopového klienta

Popis problému: Klient se nepřipojí na ownCloud server, přestože používám správné heslo.

Řešení: OwnCloud verze 10 a mechanismy pro registraci klientů nasazené v červnu 2018 vyžadují klienta verze 2.4.0 nebo vyššího. Klient obvykle přímo nabízí aktualizaci, jakmile je zveřejněna nová verze.
Pro aktualizaci doporučujeme použít rozcestník, kde jsou k dispozici oficiální klienti pro platformy Windows, OS X a Linux. V připadě Linuxu je navíc velmi dobré dodat do systému repozitář, díky němuž budete mít dostupné nové verze klasickým způsobem (apt-get update, yum update …).

Problém se sdílením souborů

Popis problému: Pokouším se sdílet soubor mému kolegovi (zadávám jeho emailovou adresu), ale nemohu nalézt příslušného uživatele.

Řešení: Našeptávání uživatelů, je z důvodu ochrany osobních údajů vypnuto. Pro sdílení konkrétnímu uživateli musí být daný uživatel registrován ve službě https://owncloud.cesnet.cz/. Následně můžete pro časté sdílení se svými kolegy využít kontaktů v ownCloudu dle návodu návodu. Další možností je sdílení pokud znáte celé uživatelské jméno vašeho kolegy, o které ho musíte požádat (uživatelského jméno nemusí být nutně shodné s používanou emailovou adresou). Uživatelské jméno v ownCloudu naleznete na stránce „Osobní“ (Přihlašte se do webového rozhraní → Vpravo klikněte na Vaše jméno → Osobní).

Synchronizace spustitelného souboru

Popis problému: Synchronizoval jsem spustitelný soubor z jednoho počítače na druhý. Na druhém počítači ale soubor spustitelný není.

Řešení: ownCloud server aktuálně nepodporuje přenos práv souborů. Přenosem souboru z jednoho klienta na druhého se informace o právech souboru ztratí. Více info: https://github.com/owncloud/core/issues/6983.

Problém v synchronizaci některých složek

Popis problému: Klient odmítá synchronizovat některé složky. Vrací chybovou hlášku: „Jsou dostupné nové adresáře, které nebyly synchronizovány z důvodu jejich nadměrné velikosti: ownCloud/… (seznam adresářů).“

Řešení: Řešením je rozbalit ikonou seznam složek a zaškrtnout všechny nadlimitní složky. Poté stisknout tlačítko „použít“ v dolní části u chybového hlášení.

Problém se synchronizací souboru s dlouhým názvem

Popis problému: Klient nemůže nahrát soubor s dlouhým názvem. Synchronizace končí na Connection closed nebo Bad Request.

Řešení: Maximální doporučovaná délka názvu souboru je 210 znaků.

I přesto, že lokálně lze vytvořit i delší název (typicky až 255), server během nahrávání větších souborů dočasně připojí k názvu ještě řetězec, který celý název prodlouží. Maximální délka tohoto řetězce závisí na velikosti souboru.

Problém s přihlášením pomocí protokolu webDAV

Popis problému: Při zadání hesla a uživatelského jména vygenerovaného ve webovém rozhraní se mi ve Windows opakovaně zobrazuje dialogové okno pro zadání přihlašovacích údajů.

Řešení: Zkontrolujte, zda i přes opakovanou výzvu pro zadání přihlašovacích údajů nedošlo k připojení svazku. Pokud se svazek nepřipojil, bude nezbytné provést změnu nastavení v registrech Windows. Postupovat můžete podle následujícícho návodu.

Návod pro editaci registru Windows

Návod pro editaci registru Windows

1. Click Start, type regedit, and then press Enter.
2. Locate and then select the following registry subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\WebClient\Parameters
3. On the Edit menu, point to New, and then click Multi-String Value.
4. Type AuthForwardServerList, and then press Enter.
5. On the Edit menu, click Modify.
6. In the Value data box, type the URL of the server that hosts the web share (https://owncloud.cesnet.cz/remote.php/webdav/), and then click OK.
7. Exit Registry Editor.


FTP

Zachování původního času modifikace souborů

Popis problému: Po nahrání dat na úložiště není zachován původní čas modifikace souborů, lze s tím něco dělat?

Řešení: FTP protokol bohužel nastavování času souborů ve své platné specifikaci neumožňuje. RFC 3659 definuje příkaz MDTM, který umožňuje dle specifikace získávat čas a ne ho měnit, dokonce to zakazuje. Některé FTP servery i klienti však měnit čas pomocí tohoto příkazu umožňují. Námi používaný FTP server příkaz MDTM pro zápis podporuje. Bohužel klienti Filezilla, Total Commander ani WinSCP tento způsob nastavování času nepodporují, lze však využít řádkový klient lftp, se zapnutou volbou ftp:use-mdtm-overloaded.

NFS

Připojení více svazků s krb5 identitami

Popis problému: Mohu připojit více svazků s různými krb5 identitami?

Řešení: Od verze Kerberos 1.10 je v možné používat složku pro uchování lístků vašich identit namísto samotného souboru a mít tak více aktivních identit současně, mezi kterými lze přepínat. Standardně se vytváří samostatný soubor v /tmp/ (např. /tmp/krb5cc_0_dX1u6IH8jO). Pomocí jednoduché úpravy je možné změnit cestu do vybrané složky.

Pro tento režim použití je nezbytné, aby gssd běžel s volbou „-n“.
Zde uváděné úpravy nejsou permanentní a po restartu stroje bude potřeba stejným způsobem cache inicializovat znovu.

Nejprve si připravíme složku, do které chceme ukládat lístky identit. Zvolíme umístění této složky do /run/, protože při restartu bude tato složka vyčištěna.

# mkdir -p /run/user/0/krb5cc
# chmod og-rwx /run/user/0/krb5cc

Nastavíme do proměnné KRB5CCNAME cestu k dané složce.

# export KRB5CCNAME=DIR:/run/user/0/krb5cc

Nyní máme složku pro ukládání lístku připravenou a můžeme inicializovat identity.

# kinit user@DOMAIN1
# kinit user@EINFRA

Pro výpis všech dostupných lístků identit můžeme použít příkazů klist -A nebo klist -l.

# klist -A
Ticket cache: DIR::/run/user/0/krb5cc/tkta0Hysv
Default principal: user@DOMAIN1

Valid starting     Expires            Service principal
9.6.2015 13:54:44  9.6.2015 23:54:38  krbtgt/DOMAIN1@DOMAIN1
	renew until 24/06/2015 13:54 

Ticket cache: DIR::/run/user/0/krb5cc/tkt5PDllX
Default principal: user@EINFRA

Valid starting     Expires            Service principal
9.6.2015 13:54:22  9.6.2015 23:54:16  krbtgt/EINFRA@EINFRA
	renew until 16/06/2015 13:54 


# klist -l
Principal name                 Cache name
--------------                 ----------
user@DOMAIN1                   DIR::/run/user/0/krb5cc/tkta0Hysv
user@EINFRA                    DIR::/run/user/0/krb5cc/tkt5PDllX

Použitím samotného příkazu klist vidíme, která identita je aktivní.

# klist
Ticket cache: DIR::/run/user/0/krb5cc/tkta0Hysv
Default principal: user@DOMAIN1

Valid starting     Expires            Service principal
9.6.2015 13:54:44  9.6.2015 23:54:38  krbtgt/DOMAIN1@DOMAIN1
	renew until 24/06/2015 13:54

Pro přepínání identit slouží příkaz kswitch.

# kswitch -p user@EINFRA

# klist
Ticket cache: DIR::/run/user/0/krb5cc/tkt5PDllX
Default principal: user@EINFRA

Valid starting     Expires            Service principal
9.6.2015 13:54:22  9.6.2015 23:54:16  krbtgt/EINFRA@EINFRA
	renew until 16/06/2015 13:54

Pokud tedy chceme připojit dva NFSv4 svazky s různými identitami, pak stačí spustit příkaz mount s aktivní první identitou, přepnout identity pomocí kswitch a následně připojit druhý svazek s aktivní druhou identitou.

# mount -o sec=krb5i,proto=tcp,port=2049,intr storage-jihlava1-cerit.metacentrum.cz:/ /mnt/storage-cerit
# kswitch -p user@EINFRA
# mount -o rw,nfsvers=4,hard,intr,sec=krb5i nfs.du4.cesnet.cz:~/ /mnt/storage-du4
DU4 Ostrava nfs.du4.cesnet.cz
DU5 Jihlava nfs.du5.cesnet.cz

Problém s připojením NFS k novému úložišti

Popis problému: Zkouším se připojit k novému úložišti pomocí NFS, avšak stále se mi to nedaří.

Řešení: Pro případ připojení k úložišti v Ostravě by měl být v krb5.conf záznam pro [domain_realm] pro úložiště v Ostravě, obdobně pro další úložiště.

.du4.cesnet.cz = EINFRA-SERVICES

Problém s připojením k NFS pomocí Kerberos lístku

Popis problému: Zkouším se připojit k úložišti pomocí NFS, avšak dostávám chybové hlášení.

mount.nfs: Network is unreachable

Řešení: Problém je způsoben neběžící službou rpc-gssd, pokud se podíváte na status služby:

systemctl status rpc-gssd

Dostanete následující výpis:

Condition: start condition failed at Thu 2018-05-06 06:12:22 CET; 20s ago
           └─ ConditionPathExists=/etc/krb5.keytab was not met

Řešením může být tedy například to, že vytvoříte prázdný soubor v /etc pomocí následujícího příkazu:

touch /etc/krb5.keytab

Následně stačí službu rpc-gssd restartovat a znovu provést mount.

FileSender

Prohlížeč Internet Explorer 6 používá SSLv3, u něhož byla nalezena zranitelnost. Z důvodů zachování bezpečnosti naše servery vyžadují TLSv1.0 a vyšší. Je tedy nutné použít prohlížeč, který nepoužívá SSL, ale TLS.

Odeslání více emailu více příjemcům

Popis problému: Jak poslat zprávy ve FileSenderu o uložení souboru více příjemcům?

Řešení: Oddělte emailové adresy příjemců čárkou.

Odeslání více souborů

Popis problému: Jak poslat více souborů?

Řešení: Na výběr máte dvě možnosti, jak dosáhnout zaslání více souborů najednou. Jednou z možností je vytvořit archív pomocí WinZip, tar apod.
Druhá možnost je použít testovací verzi FileSenderu na adrese filesender2.cesnet.cz. Jelikož se jedná o testovací verzi, tak neručíme za chování této instance. Pokud narazíte na chybu, či nestandardní chování, tak nám prosím napište na support(zavináč)cesnet.cz

Požadavky FileSenderu na Váš prohlížeč

Popis problému: Jaké jsou požadavky FileSenderu na Váš prohlížeč?

Řešení: Váš prohlížeč musí podporovat technologii HTML5 nebo Flash (přičemž přes Flash lze nahrát pouze soubor do velikosti 2GB).

Chybová hláška

Popis problému: Co dělat, pokud obdržíte v FileSenderu hlášku:

Je nám líto, ale pro používání služby FileSender musí být Váš účet ověřen.
Pro více informací, jak Váš účet ověřit, navštivte stránky 
https://hostel.eduid.cz.

Řešení: Pokud disponujete účtem ve federaci identit (eduID) nebo máte založený a ověřený účet v Hostelu, a přesto stále dostáváte hlášení viz výše, jděte na stránku:
https://filesender.cesnet.cz/simplesaml/module.php/core/frontpage_auth.php

a vyberte:

  • Test configured authentication sources

poté klikněte na filesender.cesnet.cz

následně zvolte svoji instituci

a prosím zašlete na náš email support(zavináč)cesnet.cz obrázek kompletního výpisu ze strany, která se Vám zobrazí. Stránka bude začínat stejně, jako na následujícím obrázku:

Doba expirace pro uložená data

Popis problému: Jaká je maximální možná nastavitelná doba uložení dat ve FileSenderu?

Řešení: Současná verze FileSenderu dovoluje uložení dat po dobu 1 měsíce.

Globus

Podporuje Globus Online IPv6?

  • Ano, podporuje. Nicméně je podpora IPv6 zatím pouze experimentální. Z toho důvodu jsme ji zatím na naších serverech nepovolili.

Zacházení s daty typu archiv a zálohy

V souvislosti s provozními pravidly platnými od 1.1.2018 došlo ke změně v systému zacházení s daty, který by měl pomoci předejít kritickému zaplnění úložišť. Jedná se zejména o klasifikaci dat na permanentní archivy a zálohy.

Nový systém zacházení s daty se aplikuje na úložiště zprovozněná od roku 2018. Netýká se tedy úložišť du2 a du3, tam jsou všechna data považována za archiv.

Co je archiv a co záloha?

Popis problému: Co se rozumí pod pojmy archiv a záloha? Jak se s nimi na úložišti zachází?

Řešení: Data typu archivu jsou data trvalé hodnoty. Jejich uložení na úložišti je omezeno objemem přidělené kvóty na objem dat a počet souborů.

Prostory pro zálohy oproti tomu slouží pro dočasná data, která není třeba uchovávat příliš dlouho. Jejich uložení na úložišti je omezeno časem: po uplynutí jednoho roku je správce úložiště oprávněn data typu zálohy smazat. Předtím samozřejmě vlastníkovi dat pošle mailové upozornění. To by mělo vyhovovat většině uživatelů, kteří na úložiště zálohují, při rozumné strategii nedává smysl uchovávat zbytečně staré zálohy.

Správce úložiště typicky přiděluje prostor pro zálohy. Pro data trvalé hodnoty vyžaduje zdůvodnění účelu a využití takového prostoru. Používání prostoru pro trvalá data pro zálohování se považuje za vážné porušování provozních pravidel úložišť.

Detailní specifikace dat typu archiv a zálohy je uvedena v odstavci č. 3 provozních pravidel.

Jak poznám, že jsou moje zdroje určeny pro archiv nebo zálohu?

Popis problému: Jak poznám, jestli je moje úložiště (zdroje) určeno pro archiv nebo zálohy?

Řešení: Ve struktuře složek na úložišti je toto rozlišení jasně poznat, podívejte se na popis adresářové struktury.

Co když mám prostor pro archivy a potřebuji zálohovat, nebo naopak?

Popis problému: Mám prostor pro zálohy a potřebuji archiv (nebo naopak).

Řešení: Obraťte se na správce vaší virtuální organizace, aby přidání příslušného prostoru dohodnul se správcem úložiště.

Migrace na nové úložiště

Chci si přesunout moje data, ale nedaří se mi přihlásit se na úložiště

Popis problému: Dostal jsem výzvu, abych si přesunul moje data, ale nemohu se přihlásit na úložiště.

Řešení: Toto může být způsobeno tím, že je Vaše členství v předmětné virtuální organizaci expirované, nebo uplynula vyhrazená doba pro přenos vašich souborů.

V případě podezření na expirované členství, zkontrolujte prosím došlé emaily a ujistěte se, že jste si vaše členství prodloužili. Pokud jste tak neučinili stačí vyplnit prodlužovací přihlášku (odkaz naleznete v obržených emailech s informacemi o prodloužení členství) a vaše členství i přístup na úložiště by tak měl být obnoven do 60min od schválení vaší přihlášky správcem virtuální organizace.

Pokud jste nestihl(a) vaše data přestěhovat během 14 dní od první notifikace, tak je následně váš přístup na úložiště omezen z důvodu stěhování dalších uživatelů. Pokud jste přesun vašich dat nestihl(a) kontaktujte správce úložiště, který vám umožní opětovný přístup.

Chci si přesunout moje data, ale narážím na problém s přístupovými právy

Popis problému: Pokouším se přesunout moje data pomocí protokolu Globus/rsync, ale dostávám na mých datech problém s nedostatečnými právy viz například Globus protokol:

Error (transfer)
      Endpoint: ducesnet#globusonline (d8eb370a-6d04-11e5-ba46-22000b92c6ec)
      Server: globus.du4.cesnet.cz:2811
      File: /~/VO_storage-cache_tape/backups/tests/fLLgaxLv2R1/4Hcy5vd98A0
      Command: RETR ~/VO_storage-cache_tape/backups/tests/fLLgaxLv2R1/4Hcy5vd98A0
      Message: Fatal FTP response
      ---
      Details: 500-Command failed. : globus_l_gfs_file_open  failed.\r\n500-globus_xio: Unable to open file  
      /exports/home/username/VO_storage-cache_tape/VO_storage-cache_tape/backups/tests/fLLgaxLv2R1/4Hcy5vd98A0\r\n500- 
      globus_xio:  System error in open: Permission denied\r\n500-globus_xio: A system  call failed: Permission denied\r\n500 End.\r\n
K tomuto problému typicky dochází, pokud přenášíte šifrovaná data, případně data vytvořená zálohovacím nástrojem.

Řešení: Problém lze jednoduše odstranit tím, že provedete kontrolu přístupových práv přímo na úložišti. Pokud používáte operační systém z rodiny Windows, můžete pro připojení k úložišti a následnou kontrolu použít tento návod.

Připojte se na úložiště pomocí protokolu ssh.

ssh username@ssh.du4.cesnet.cz

Přejděte do adresáře, který chcete zkontrolovat. Zde je na první pohled patrné, které soubory způsobují problémy. Jedná se o test1 a testfile1

username@store:~>cd VO_storage-cache_tape
username@store:~/VO_storage-cache_tape>ls -alh
total 84K
drwx-----T    4 username storage  82 May  3 09:57 .
drwxr-x--- 1378 root     storage 56K May  3 13:30 ..
d---------    2 username storage  10 May  3 09:56 test1
drwxr-xr-x    2 username storage  10 May  3 09:56 test2
----------    1 username storage   0 May  3 09:56 testfile1
-rw-r--r--    1 username storage   0 May  3 09:56 testfile2

Pokud chcete v dané adresářové struktuře vyhledat problematické soubory a adresáře, můžete použít tento příkaz:

# find -L . -perm +u-rwx,g-rwx,o-rwx

Případně můžete soubory a adresáře vyhledat a rovnou u nich opravit nedostatečná práva.

# find -L . -perm +u-rwx,g-rwx,o-rwx -exec chmod u+rX '{}' \;

LTP

Služba LTP zahájila v březnu 2019 svůj pilotní provoz, proto zde zatím nenajdete žádné často kladené dotazy. Momentálně sbíráme data z provozu. Až proběhne jejich vyhodnocení, bude tato sekce doplněna.

Poslední úprava:: 16.07.2019 13:18